Helft Nederlanders doneert liever aan een bekende

Helft Nederlanders doneert liever aan een bekende
Helft Nederlanders doneert liever aan een bekende
24 september 2014
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

De helft van de Nederlanders doneert liever geld aan een bekende (familielid, vriend of kennis) uit hun eigen omgeving die zich inzet voor een crowdfunding project dan aan een landelijk bekend goed doel. Dit blijkt uit onderzoek van crowfunding platform 1%Club en onderzoeksbureau Ruigrok |NetPanel.

Verschillende Nederlanders geven aan dat ze zich bij crowdfunding als donateur meer betrokken voelen dan wanneer men direct aan een instantie doneert. Bij crowdfunding voor liefdadigheid doneert een grote groep mensen relatief kleine bedragen om een specifiek goede doelen project mogelijk te maken.

Cijfers
Onder het Nederlands publiek geeft 62 procent van de mensen aan dat het (zeer) waarschijnlijk is dat zij geld zullen doneren als een goede bekende in hun omgeving een goede doelenproject start. Dit percentage ligt hoger onder jonge Nederlanders (t/m 35 jaar: 69 procent) dan onder oudere Nederlanders. Nederlanders die de afgelopen jaar geld gaven aan crowdfunding projecten doneerden gemiddeld 88 euro per jaar. Mannen doneerde meer dan vrouwen: mannen 104 euro; vrouwen: 73 euro.

Transparant, direct en lokaal
Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders die afgelopen jaar geld gedoneerd hebben aan crowdfunding projecten dit vooral doen omdat zij het thema van het project aansprekend vinden en omdat het geld rechtstreeks naar het specifieke project gaat. Een relatief grote groep Nederlanders geeft aan zich zelf het liefst actief te willen inzetten voor goede doelen projecten in hun eigen buurt.