Heeft het opstellen van een petitie zin?

Wat is het geheim van een succesvolle petitie?
Wat is het geheim van een succesvolle petitie?
29 mei 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Eelke Bakker en Jerry Vermanen analyseerden samen met de dataredactie van de KRO-NCRV ruim zevenduizend petities die de afgelopen twaalf jaar zijn gestart via petities.nl, het grootste Nederlandse platform om online petities te starten. Wat blijkt? Minder dan vijf procent van de petities wordt ook daadwerkelijk beantwoord. Hoewel er in totaal 9.8 miljoen handtekeningen werden gezet, gingen ruim 7.5 miljoen daarvan naar petities die later werden ingetrokken, of waarvan de status tot op heden onbekend is. Heeft een petitie ondertekenen dan nog wel zin?
 
Bakker en Vermanen keken naar de 336 petities die wél werden beantwoord, op zoek naar patronen. Ze destilleerden vier kenmerken van geslaagde petities uit de beschikbare data.
 
1. Petities die beantwoord worden, richten zich op lokale problematiek
Een betere wereld begint in je achtertuin. Het leeuwendeel van de succesvolle petities gaat over lokale problemen: het kappen van bomen aan de Westergracht te Haarlem, het verdwijnen van de lokale omroep in Gouda en de bezuinigingen die dreigen voor konijnenasiel Goofy te Oldenzaal. Zo'n 65 procent van de beantwoorde petities werd ingediend op lokaal niveau, bij gemeente of provincie. De drempel om een petitie lokaal te overhandigen is lager, je hoeft immers niet helemaal naar Den Haag af te reizen. En hoewel je in theorie ook een petitie met alleen je eigen handtekening mag inleveren bij de Tweede Kamer, heb je er in de praktijk weinig aan. Het aantal handtekeningen voor nationale petities ligt gemiddeld overigens een stuk hoger: 9407 per petitie, tegenover 1579 ondertekeningen voor lokale petities.
 
2. Beantwoorde petities worden vaak gesteund door een organisatie, stichting of vereniging
Of het nu de Fietsersbond is, een vereniging van eigenaren, of een actiecomité opgericht door die bemoeizuchtige buurvrouw van zeshoog, een petitie waarvan de achterban zich duidelijk zichtbaar verenigd heeft, wordt vaker overhandigd aan en beantwoord door de juiste persoon. Bijna de helft van de succesvolle petities werd gesteund door een organisatie, stichting of vereniging. 
 
3. Succesvolle petities zijn positief
Het is fijner om ergens vóór dan ergens tegen te zijn, zo blijkt. Zeventig procent van de beantwoorde petities gaat namelijk over dingen waarvan het bestaan wél op prijs wordt gesteld, Thejo's bloemenkraam bijvoorbeeld. In 2016 tekenden meer dan 50 duizend mensen om het karakteristieke bloemenkraampje aan de Amsterdamse westermarkt te behouden. Andere zaken waar we massaal voor tekenden: Diergaarde Blijdorp, Jeugdcircus de Elleboog en de gratis fietsenstallingen in Utrecht.
Succesvolle negatieve petities, over zaken die we zo snel mogelijk moeten afschaffen, wegbezuinigen of sluiten, zijn relatief schaars. Slechts 86 negatief geformuleerde petities konden rekenen op een duidelijke reactie. 
 
4. Beantwoorde petities roepen iemand ter verantwoording
Een duidelijk doelwit helpt. De initiatiefnemers van succesvolle petities richten zich relatief vaak op specifieke personen of instanties. Denk aan de gemeenteraad, de NOC*NSF (Nederlands Olympisch Comité) of de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Goedbeschouwd logisch: petities worden pas beantwoord als voor iedereen duidelijk is door wie dat eigenlijk moet gebeuren.
 
(Bron: Brandpunt+)

Heeft jouw organisatie succes gehad met petities? Laat het ons weten: info@thefundraiser.nl.