Groot succes Zweedse Postcode Loterij

30 mei 2007

De Zweedse Postcode Loterij van Novamedia heeft in anderhalf jaar tijd 500.000 leden getrokken. Deelnemers in Zweden betalen twee keer zoveel als in Nederland. Als alles goed gaat leggen zij op jaarbasis 100 miljoen euro in. Bovendien krijgt Novamedia een fee uit Zweden.


Deze nieuwtjes komen naar voren uit een groot interview met Boudewijn Poelmann, CEO van Novamedia en medeoprichter van de Nationale Postcode Loterij, dat over twee weken gepubliceerd wordt in de gedrukte FM. Het Zweedse succes betekent een internationale doorbraak voor de Postcode Loterij. Novamedia heeft sinds enige jaren twee internationale vergunningen voor het opzetten van een Postcode Loterij. Een daarvan in Engeland en een in Zweden.



Succes in Zweden

Vooral Zweden begint nu dus heel succesvol te worden. Poelmann: "Na veel gelobby hebben we twee internationale vergunningen gekregen: een in Engeland en een in Zweden. In dat laatste land zijn we voluit begonnen, met succes. Daarmee is voor het eerst aangetoond dat ons concept niet perse alleen in Nederland werkt."



Buitenlandse fee

Novamedia mag van de Nederlandse overheid de opbrengsten van de Nederlandse Nationale Postcode Loterij niet besteden aan het opzetten van een Postcode Loterij in het buitenland. Voor buitenlandse investeringen moesten voorheen externe financieringen worden aangetrokken.

Poelmann: "Novamedia krijgt een fee uit Zweden en hoeft sinds een paar maanden niet al zijn geld daarnaar door te pompen. Dat geld is natuurlijk gekwantificeerd want het was immers een investering. En dat vindt de Zweedse overheid ook prima. Dus zo komt dat geld weer terug en kan dat verder naar onze loterij in Engeland doorgeleend worden."