Greenpeace gaat op zoek naar het grootste Mispaksel

Greenpaece gaat op zoek naar de meest onzinnige plastic voedselverpakking.
Greenpaece gaat op zoek naar de meest onzinnige plastic voedselverpakking.
14 augustus 2018
Nieuws | | Organisatienieuws

Verpakte bananen, uitdeelzakken snoep, een extra plastic verpakking om één theezakje of doe-het-zelf sushikits waarin elk klein onderdeeltje in een apart zakje verpakt zit.

Allemaal voorbeelden van overbodig, onzinnig wegwerpplastic. Deze en vele andere voedingsproducten kunnen heel wat ‘jasjes’ plastic uit doen.

#Mispaksel
Daarom lanceert Greenpeace Nederland de Mispaksel-verkiezing. De verkiezing die op zoek gaat naar de meest onzinnige plastic voedselverpakking. Met de verkiezing vraagt Greenpeace aandacht voor de idiote hoeveelheid wegwerpplastic die wordt gebruikt in de verpakkingsindustrie. Voedselproducenten en supermarkten zijn verslaafd aan deze goedkope en makkelijke manier van verpakken.

De gevolgen zijn bekend; op de meest afgelegen, onbewoonde plekken op aarde worden  Coca-Colaflessen of doppen, Twix-wikkels en andere plastic verpakkingen teruggevonden. Het is nu aan producenten en supermarkten om te handelen en minder plastic te gebruiken.

Hoe werkt het?
Greenpeace vraagt iedereen om vanaf 11 augustus zijn of haar grootste ergernissen op social media te delen met de hashtag; #Mispaksel. Dit kan een leuke foto, video of vlog zijn. Mailen kan ook naar mispaksel@greenpeace.nl

Voorbeelden insturen kan tot 6 september. Er wordt een selectie van de meest onzinnige verpakkingen gemaakt, waarop online vanaf 12 september gestemd kan worden.

27 September wordt de winnaar bekend gemaakt. Voor de beste inzendingen heeft Greenpeace vijf Nooit-Meer-Plastic-Pakketten. Een tas vol gadgets die helpen bij een plasticvrij bestaan.