Google tikt UNICEF op de vingers

13 april 2006
Nieuws | | Goede doelen

Wie bij Google tot voor kort de zoekterm ‘Verdonk’ intikte, kreeg een betaalde link van Unicef te zien die verwees naar een campagne tegen het Nederlandse vreemdelingenbeleid. Google wilde schijn van politiek partij kiezen vermijden en verwijderde de link.

Tot afgelopen dinsdag leidde de zoekterm Verdonk nog naar een Unicef-petitie tegen het opsluiten van kinderen van vreemdelingen in detentiecentra. Voor Google ging de link te ver: hij werd verwijderd. Het bedrijf stelde woensdag in een verklaring: “In de gesponsorde links mag niet geadverteerd worden op individuele namen.”

De link van Unicef betrof een gratis link en is onderdeel van een afspraak met Google. Binnen dit maatschappelijke programma – Google Grants – mag echter geen sprake zijn van politieke stellingname en lobbyen. Maarten Bijl van Unicef respecteert de beslissing van Google en zegt dat in de toekomst nog beter gelet gaat worden op het politieke gehalte van haar Google-AdWords. "Het is jammer dat dit zoekwoord verwijderd is, want het was een mooi middel in onze campagne. Maar het is wel duidelijk dat Google niet de indruk wil wekken dat het politiek stelling neemt. Overigens hebben we nog genoeg andere ijzers in het vuur tijdens deze campagne."

Gevolgen heeft het verwijderen van de link overigens niet voor Unicef. Ook in de toekomst mag de instelling deel blijven nemen aan Google Grants. Bijl is daar blij om. "We zijn erg content met de samenwerking met Google. Als Unicef Nederland mogen we dagelijks voor 1000 dollar AdWords aanleveren. Een uitzonderlijk genereus gebaar. We werken nu anderhalf jaar samen met Google en koesteren deze samenwerking."