Goede doelen zetten vraagtekens bij selectiecriteria TPG Post

22 september 2004
Nieuws | | Goede doelen

Eind dit jaar komt TPG Post met een nieuw initiatief: de Goede Doelen Decemberzegel. Hulde zou gepast zijn, ware het niet dat de selectie van de deelnemende goede doelen in de branche zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen. Trouw-journalist Joop Bouma signaleerde een sappige branche-rel.

 

Het is lucratieve handel, de postzegel voor het goede doel. Dankzij het eenmalige karakter van de zegels zijn ze interessant voor verzamelaars. En ook de gewone Nederlander neemt de bijslagzegels grif af. Tussen 1994 en 2003 werd er voor 139 miljoen euro in charitatieve postzegels omgezet. Van dat bedrag vloeide, na aftrek van kosten, uiteindelijk 64 miljoen euro naar de goede doelen.  

 

Vraagtekens
Eind november komt TPG in navolging van succesnummers als de Kinderpostzegel en de Rode-Kruiszegel met een eigen postzegel voor het goede doel: de Goede Doelen Decemberzegel. Van die nieuwe zegel van 39 cent gaat 10 cent naar het goede doel. Eind juni werd bekendgemaakt aan welke goede doelen de opbrengst ten goede zou komen: Artsen zonder Grenzen, Greenpeace, KWF Kankerbestrijding, Natuurmonumenten, Novib, Plan Nederland, Stop Aids Now, Unicef, het voedselprogramma van de VN en de relatief onbekende Stichting Tros Helpt.

 

De goede doelen die buiten de boot vielen konden in een brief lezen dat ze slechts na zorgvuldige toetsing van een aantal vooraf opgestelde criteria niet in de prijzen waren gevallen. Marc Wortmann, voorzitter van het NGF, zette in Trouw vraagtekens bij deze claim. Hij vermoedde een nog ongenoemd gebleven criterium bij TPG.