Goede Doelen Loterijen opnieuw beboet voor spammen

Goede Doelen Loterijen opnieuw beboet voor spammen
Goede Doelen Loterijen opnieuw beboet voor spammen
22 maart 2013
Nieuws | | Loterijen

OPTA heeft de BankGiro Loterij N.V., Nationale Postcode Loterij N.V., VriendenLoterij N.V. en de overkoepelende Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. voor in totaal 200.000 euro beboet voor het versturen van e-mailspam. De Goede Doelen Loterijen hebben in de periode van 1 oktober 2009 tot en met 30 juni 2010 ruim 78 miljoen commerciële e-mails verstuurd waarvoor volgens OPTA geen toestemming was gegeven, of waarvoor op onzorgvuldige wijze toestemming was gevraagd. Volgens de loterijen was voor die e-mails wel toestemming gegeven, maar die toestemming is door de OPTA niet als volledig genoeg bestempeld.

OPTA constateert dat het voor consumenten niet of onvoldoende duidelijk was dat zij na deelname aan een online spelletje vervolgens commerciële e-mails van de loterijen zouden ontvangen. Deelnemers van de loterijen ontvingen daarnaast commerciële e-mails terwijl ze niet aangegeven hadden op de hoogte te willen worden gehouden. Ook vond OPTA de drempel om te voorkomen dat je als deelnemer van de loterij e-mails ontving onnodig hoog was. Deelnemers werden gewezen op de afmeldmogelijkheid per post.

Administratiesysteem
De loterijen zeggen een  uitgebreid administratiesysteem te hebben waarin de toestemmingen zijn opgenomen. Ze vroegen indertijd toestemming aan de consument om e-mails te mogen versturen door een vinkje te vragen bij bijvoorbeeld de zin ‘hou mij op de hoogte van de maandelijkse trekkingsuitslagen, nieuws en acties van de Postcode Loterij’. “De OPTA oordeelde dat dit soort toestemmingsteksten te weinig informatie bevatten, en niet voldeden aan de eisen van de Telecomwet”, zeggen de loterijen. OPTA stelt dat de toestemming ‘vrij’, ‘op informatie berustend’ en ‘specifiek’ moet zijn. De loterijen hebben de toestemmingstekst aangepast en werken inmiddels ook met een ander administratiesysteem.

“Dure les uit het verleden”
Martijn van Klaveren (foto), Hoofd Communicatie & Juridische Zaken van de loterijen: “Dit onderzoek van de OPTA betreft een periode van enkele jaren geleden. Andere organisaties hebben in vergelijkbare gevallen eerst een waarschuwing gekregen, wij krijgen meteen een boete, waarmee het  helaas uitpakt als een dure les uit het verleden. Inmiddels hebben wij de communicatie naar de consumenten vereenvoudigd en verduidelijkt. We houden de OPTA goed op de hoogte van wat wij doen.”

De loterijen bestuderen het besluit en beraden zich nog op een formele reactie.