Goede doelen kunnen gratis adverteren in Google Grants

18 maart 2010
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (18 maart) – Google roert de trom om meer ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van de Google Grants; daarmee kunnen goede doelen gratis adverteren in Google.


Grants is een donatieprogramma van Google dat gratis AdWords advertentiemogelijkheden biedt aan geselecteerde liefdadigheidsorganisaties. Deelnemers krijgen gratis 10.000 dollar advertentietegoed per maand in AdWords.


CBF Keurmerk

Om in aanmerking te komen voor het Grants programma moet een charitatieve organisatie aan een groot aantal voorwaarden voldoen. Zo dienen de Nederlandse deelnemers over het CBF keurmerk te beschikken. Organisaties die al AdWords inzetten, worden niet toegelaten. Hetzelfde geldt voor religieuze en politieke partijen evenals lobbygroepen. Hierover ontstond een aantal jaren geleden nog een kleine rel toen Dorcas werd uitgesloten van het programma vanwege haar christelijke achtergrond.



Bijzonderheden Google Grants

Aan het Grants programma zitten twee belangrijke beperkingen in vergelijking met het ‘normale’ AdWords. De eerste is dat de deelnemers niet mogen adverteren in het Google Content Netwerk en de tweede is dat de (cost per contact) CPC-bieding maximaal één dollar bedraagt. Aan de eerste beperking komt misschien een eind nu Google in de Verenigde Staten test met het beperkt toelaten van Grants adverteerders op het inhoudsnetwerk. Traffic4u heeft meerdere non-profitorganisaties geholpen om deel te nemen aan het Google Grants programma en beheert voor deze organisaties ook de AdWords campagnes.