Goede doelen keurmerk voor bedrijven gelanceerd

18 augustus 2005
Nieuws | | Organisatienieuws

Het Haagse bedrijf Fair Sales introduceert een keurmerk voor bedrijven die in belangrijke mate goede doelen ondersteunen. Een waardevol nieuw instrument dat door consumenten zal worden gewaardeerd? Of een handige manier voor bedrijven om vlotjes een stempel van goedkeuring te kopen?

 

Fair Sales heeft onderzocht dat 40% van de consumenten voorkeur heeft voor een merk en bedrijf dat een goed doel ondersteunt. Vaak ontbreekt het volgens Fair Sales bij bedrijven aan tijd, middelen en kennis om 'Goede Doelen Marketing' tot een succes te maken. Het bedrijf wil nu als intermediair bedrijven aan goede doelen gaan koppelen om het bedrijfs- of merkimago te verbeteren en daarmee de voorkeur van de consument te verdienen. Met als doel verhoging van de omzet natuurlijk.
Bedrijven die aan bepaalde criteria voldoen krijgen van Fair Sales de licentie om een keurmerklogo te dragen. Fair Sales mikt hierbij op de grotere MKB bedrijven, niet op multinationals als Unilever. Die bedrijven proberen op een andere wijze invulling te geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Ben & Jerry's, dochter van Unilever, besteedt bijvoorbeeld al 5% van haar winst aan het goede doel.
Het concept van Fair Sales is gebaseerd op en een uitwerking van het Cause Related Marketing-model dat in Angelsaksische landen al langer voet aan de grond heeft gekregen. Daar is gebleken dat bedrijven en merken die zich als onderdeel van het ondernemingsbeleid aan een goed doel verbinden hun omzet in veel gevallen zien stijgen. Doelgerichte marketing en PR liggen daaraan ten grondslag. Nieuw is nu dat Fair Sales bedrijven en merken die een goed doel ondersteunen herkenbaar wil maken. Zij is nu bezig bedrijven te benaderen die aan de criteria van Fair Sales voldoen om het keurmerklogo te krijgen. Eind van dit jaar wil Fair Sales een landelijke mediacampagne starten om de consument aan te moedigen producten te kopen van bedrijven die goede doelen ondersteunen.
Fair Sales-directeur Dick Hoogenboom heeft hoge verwachtingen van het keurmerk en denkt dat veel bedrijven interesse zullen hebben. Hij ziet de Engelse situatie als lichtend voorbeeld. Helemaal voor niets doet Fair Sales het natuurlijk niet. Hoogenboom: