Goede doel moet geleid worden als een bedrijf

10 mei 2007
Nieuws | | Governance & Finance

Een goed doel moet je leiden als een bedrijf, met hart voor de zaak. Aldus Roger Matloff (Merrill Lynch) die samen met collega Richard Ehrlich een handboek schreef voor het beter besturen van charitatieve instellingen.


Het besturen van een goed doel is nog niet zo eenvoudig, aldus de twee auteurs. In elke goed doel heb je te maken met verschillende organisatorische stromen. Er is een directeur, een vermogensbeheerder en een bestuur. Dat laatste gremium bestaat meestal uit zwaargewichten uit politiek of bedrijfsleven, die met hun netwerk een belangrijke rol spelen in de fondsenwerving van het goede doel.

 


Als besturen zo complex is, liggen risico's op de loer. Een van de risico's bevind zich in de beleggingsportefeuille. Want naast het tegen een zo laag mogelijk risico beleggen met een zo hoog mogelijk rendement is het natuurlijk ook de bedoeling dat wordt belegd in ondernemingen die geen activiteiten ondernemen die strijdig zijn met het doel. Recentelijk heeft de Bill and Melinda Clinton Foundation laten zien dat het hier mis kan gaan. Ook sommige Nederlandse pensioenfondsen bleken in de fout te zijn gegaan.

 


Hoe moet het dan wel? Matloff en Ehrlich pleiten in hun handboek voor de introductie van een ‘holistische consultant'. Deze man/vrouw moet de paraplu zijn waaronder de drie afdelingen van de charitatieve instelling zich verzamelen. Aan de holistische consultant de taak om informatie te verzamelen in de organisatie en een passende organisatiestructuur te bedenken.

 


Matloff is in Nederland om goede doelen kennis te laten maken met zijn managementbenadering.