Global NGO Tech Report: Europa loopt achter

Tech for Good onderzocht ngo's online-technologie gebruiken. 
Tech for Good onderzocht ngo's online-technologie gebruiken. 
4 april 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Non-profitorganisatie Tech for Good heeft het jaarlijkse Global NGO Tech Report gepubliceerd. Onderzocht werd hoe 5.352 ngo's in 164 landen en zes continenten online-technologie gebruiken. Uit de resultaten blijkt dat Europa op enkele gebieden nog wel wat te winnen heeft.
 
Een op de vijf respondenten uit het onderzoek komt uit Europa. In totaal zijn er 1.021 Europese ngo's in 41 landen vertegenwoordig, met het merendeel in het VK (24 procent), Spanje (14 procent), Portugal (9 procent), Zwitserland (7 procent) en Duitsland (6 procent). De belangrijkste doelen zijn dit jaar kinderen en jongeren (13 procent), gemeenschapsontwikkeling (10 procent), onderwijs (10 procent), internationale ontwikkeling en opvang (10 procent) en gezondheid en veiligheid (9 procent).
 
De belangrijkste Europese resultaten op een rij:
  • 97 procent van de ngo's in Europa heeft een website. Daarvan is 86 procent compatibel met mobiele apparaten.
  • 59 procent van de ngo's in Europa accepteert online donaties op hun website. Van die accepteert 74 procent creditcardbetalingen. 59 procent accepteert PayPal. 57 procent accepteert automatische incasso's. 5 procent accepteert digital wallet-betalingen. 1 procent accepteert Bitcoins.
  • 35 procent maakt gebruik van een online peer-to-peer-organisatie voor fondsenwerving.
  • 26 procent doet mee met #GivingTuesday.
 
Mail en sms
  • 57 procent van de ngo's in Europa verstuurt regelmatig e-mailupdates en doet een beroep op donaties bij de achterban. Daarvan maakt 59 procent gebruik van een e-mailmarketingservice. 16 procent verstuurt e-mail via hun crm. 8 procent verstuurt e-mail met het veld Bcc. 9 procent verstuurt e-mail via een andere methode en 8 procent weet het niet.
  • 11 procent stuurt regelmatig sms-berichten naar donateurs. Daarvan maakt 50 procent ook gebruik van een sms-service voor sms-fondsenwerving.
 
Social media
  • 94 procent van de ngo's in Europa heeft een Facebookpagina en 30 procent heeft een Facebookgroep.
  • 80 procent heeft een Twitter-profiel.
  • 58 procent heeft een LinkedIn-pagina en 18 procent heeft een LinkedIn-groep.
  • 45 procent heeft een Instagram-profiel.
  • Andere gebruikte sociale media zijn: 64 procent YouTube, 23 procent Google+, 11 procent Flickr en Vimeo, 10 procent Pinterest, 2 procent Tumblr, 1 procent Reddit en 1 procent Weibo.
  • 17 procent gebruikt berichtenapps om met donateurs te communiceren. Daarvan gebruikt 65 procent WhatsApp. 57 procent gebruikt Facebook Messenger. 3 procent gebruikt Snapchat, Viber en WeChat. 2 procent gebruikt LINE en Signal.

Data
  • 39 procent gebruikt crm-software om donaties bij te houden en de communicatie met donateurs te beheren. Daarvan maakt 57 procent gebruik van een op de cloud gebaseerde crm.
  • 40 procent gebruikt coderingstechnologie om data en communicatie te beschermen. Dat doet 31 procent om organisatie-informatie te beschermen, 26 procent om donateursinformatie te beschermen, 23 procent om de privacy van e-mailcommunicatie te beschermen en 11 procent om de privacy van mobiele communicatie te beschermen.

Wereldwijde resultaten
Ter vergelijking: wereldwijd stuurt 63 procent van de ngo's regelmatig e-mailupdates en fondsenwervende acties naar donateurs en accepteert 72 procent donaties op hun website. Dat is fors meer dan hun Europese collega’s. 33 procent maakt gebruik van een online peer-to-peer-organisatie voor het werven van fondsen, waarbij 33 procent van de donateurs wereldwijd doneerden aan een peer-to-peer-campagne. 47 procent neemt deel aan #GivingTuesday.
 
Bijna alle ngo’s (99 procent) hebben een website. Maar liefst 93 procent zit op Facebook en daarvan gebruikt 41 procent van de ngo’s Facebook om live verslag te doen van een evenement of om hun werk te laten zien. 77 procent is actief op Twitter en 50 procent op Instagram. Wereldwijd is 71 procent van de ngo’s het erover eens dat social media effectief zijn voor online fondsenwerving. 18 procent gebruikt berichtenapps om te communiceren met donateurs, waarvan 64 procent via WhatsApp en 58 procent via Facebook Messenger.
 
Meer weten? Download het rapport hieronder.