Giving Tuesday haalt 274 miljoen dollar op

Giving Tuesday 2017 haalt 274 miljoen dollar op
Giving Tuesday 2017 haalt 274 miljoen dollar op
1 december 2017
Nieuws | | Fondsenwerving

De zesde editie van Giving Tuesday heeft in totaal 274 miljoen dollar opgeleverd voor goede doelen in ruim 2,5 miljoen bijdragen. Dat is 55 procent (97 miljoen) meer dan vorig jaar. Vorig jaar was de stijging twintig procent. Op alle fronten werden winsten behaald.
 
Blackbaud
De fondsenwervende firma Blackbaud verwerkte 60,9 miljoen dollar voor meer dan 7.200 organisaties die dinsdag online donaties hebben ontvangen. Die donaties waren 28 procent hoger dan vorig jaar. Ook het gemiddelde geschenkbedrag was hoger: 134 dollar, ongeveer 6 procent meer dan vorig jaar. Meer dan een op de vier online donaties (26 procent) via Blackbaud werd gedaan op een mobiel apparaat.
 
Paypal
PayPal faciliteerde 64 miljoen dollar in donaties. Ook een record, want vorig jaar werd 48 miljoen opgehaald. Naast de 33 procent toename in dollars, steeg het aantal donoren dat via het betalingsplatform gaf, met 30 procent - van 550.000 in 2016 tot meer dan 715.000 in 2017. Het platform breidde ook de mogelijkheden uit naar elf nieuwe markten, waaronder Canada, Mexico, Frankrijk, Italië en Brazilië, vergeleken met negen in 2016. Tot het eind van het jaar doneert PayPal 1 procent op het totaal van alle donaties.
 
ACLU
De American Civil Liberties Union (ACLU) haalde een ‘schijntje’ op van een miljoen dollar. Dat was vorig jaar 1,7 miljoen, maar in 2015 ‘slechts’ 200.000 dollar. De piek in 2016 was het gevolg van een grote toestroom van donoren die de organisatie voor de eerste keer ondersteunden, zegt Geraldine Engel, deputy director of development. ‘Natuurlijk zijn we nog steeds gericht op het binnenhalen van nieuwe mensen, maar het is het vasthouden van de nieuwe donateurs is onze focus voor deze eindejaarsperiode’, aldus Engel.
 
Iets nieuws proberen
‘Waar ik enthousiast over ben, is dat uit ons onderzoek is gebleken dat 75 procent van de non-profitorganisaties iets nieuws probeerde met Giving Tuesday", zegt Henry Timms, medeoprichter van Giving Tuesday. ‘Het is heel cool dat het dat soort experimenten veroorzaakt.’
 
De opbrengsten van de diverse platforms in dollars:
PayPal:                     64 miljoen (2016: 48 miljoen, +25 procent)
Blackbaud:               60,9 miljoen (2016 47,7 miljoen, +28 procent)
Facebook:                 45 miljoen
DonorPerfect:           27,7 miljoen (2016: 12,8 miljoen, +47 procent)
Classy:                      10,2 miljoen (2016: 6,45 miljoen, +58 procent)
Network For Good:  8,8 miljoen (2016: 7,6 miljoen, +16 procent)