Generatie Y blijkt geengageerd

16 november 2006
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Hebben de jongeren van tegenwoordig het hart op de goede plaats zitten, of laten zij hun handelen regeren door kil individualisme? Het eerste lijkt het geval te zijn, aldus een nieuw onderzoek van AMP Insights. Generatie Y wil graag actief de wereld ten goede veranderen.


De flower-power generatie had het over vrede, liefde en begrip. Daarna kwam de generatie X, die in jaren negentig - we generaliseren even - vooral oog had voor het materiële eigenbelang. De millenniumgeneratie Y kijkt echter weer met een barmhartig oog naar de wereld om haar heen. Van de 13- tot 25-jarigen ziet volgens deze week gepubliceerd Amerikaans onderzoek 61% het als een persoonlijke verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan een betere wereld.

 


Van de 1800 door AMP Insights en Cone Inc. online ondervraagde jongeren geeft 81% aan het afgelopen jaar vrijwilligerswerk te hebben verricht. Een kleine 70% van de jongeren zegt in de winkel rekening te houden met het sociale en ecologische commitment van producenten. En 83% van de respondenten vertrouwt bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen meer dan bedrijven die dat niet doen.

 


Volgens de onderzoekers zijn de leden van Generatie Y "de meest sociaal bewuste consumenten uit de geschiedenis."