Fraude bij kerken: vertrouwen is goed, controle is beter

Rian Vens-Hagting: 'Fraude bij kerken kan met meer controle voorkomen worden'
Rian Vens-Hagting: 'Fraude bij kerken kan met meer controle voorkomen worden'
29 augustus 2017

Penningmeesters die jarenlang tonnen konden verduisteren of hun privébestedingen financierden uit de kas van de kerkinstelling. Of de penningmeester die zelf slachtoffer werd van een fraudeur en geld van de kerk overmaakte naar een verzonnen project in Afrika. Zomaar wat voorbeelden die regelmatig voorbijkomen in de media. En ze hadden voorkomen kunnen worden, zegt Rian Vens-Hagting, directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas bij ABN AMRO MeesPierson.
 
Fraude bij kerken is een belangrijk thema om bij te stil te staan, vindt Vens-Hagting. Dat doet ze niet voor de eerste keer. ‘Grip op risico’s, dat is wat good governance of goed rentmeesterschap betekent. Ik schreef een jaar geleden al eens over het belang daarvan voor religieuze instellingen. Hoe zijn de taken binnen het bestuur verdeeld? En wie heeft welke bevoegdheid? Dat het antwoord op die vragen belangrijk is, blijkt wel uit de talloze voorbeelden van fraudezaken bij kerkelijke instellingen.’
 
Oorzaken
Vens-Hagting: ‘Ik zie met name drie oorzaken die fraude in de hand werken. Ten eerste een gebrek aan mensen die verantwoordelijkheid kunnen en/of willen dragen. Ten tweede zie ik een behoefte aan gemak en eenvoud binnen kerkelijke besturen; bestuursleden laten te gemakkelijk de financiële taken alleen aan de penningmeester over. En ten derde vertrouwen zij er ook nog eens volledig op dat die penningmeester zijn bevoegdheden niet misbruikt én zich niet laat misleiden.
 
‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter. Voer zoveel mogelijk (traceerbare) transacties uit via de bank en beperk contant geldverkeer. Laat vervolgens een ander bestuurslid de betalingen fiatteren en controleren en laat de kascommissie, bestaande uit deskundigen, ieder jaar een degelijke controle uitvoeren. Gebruik nooit het adres van de penningmeester als factuuradres en stel limieten in voor bankrekeningen. Vraag eventueel een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan bij de gemeente. Tot slot moet je heldere afspraken maken over betalingen aan bestuursleden en die afspraken vastleggen.’
 
(Bron: Financial Focus)
Nieuw: 
DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.