Fondsenwervingstrends van 2017: Walter van Kaam blikt terug

Fondsenwervingstrends van 2017: Walter van Kaam blikt terug
Fondsenwervingstrends van 2017: Walter van Kaam blikt terug
22 november 2017
Nieuws | | Fondsenwerving

Walter van Kaam van Fundraiser Online meet gedurende het hele jaar de prestaties van goede doelen op social media. Traditiegetrouw beschouwt hij aan het einde van het jaar alle ontwikkelingen en trends die hij heeft opgemerkt. Een overzicht.
 
‘Meer en meer zijn we getuige van consolidatie in onze branche’, merkt Van Kaam op. ‘En die trend is zeker nog niet voorbij. Of het nu om een fusie, een strategische alliantie of een vergaand samenwerkingsverband gaat, goede doelen voelen de noodzaak om steeds meer samen te gaan werken. Soms gedreven door kostenbesparingen, voortkomend uit teruglopende inkomsten of soms omdat de programma's zo sterk overlappen dat er door een fusie veel synergetische effecten te bereiken zijn. En niet in de laatste plaats omdat het onderscheid tussen vergelijkbare organisaties voor de achterban al lang niet meer duidelijk is.’
 
On-demand
Van Kaam ziet ook abonnee- en ledenbestanden krimpen. ‘Er is een grotere trend waarneembaar dat mensen zich steeds minder voor langere tijd aan iets willen verbinden en in toenemende mate 'on-demand' keuzes maken. Daarmee is niet gezegd dat mensen zich minder betrokken voelen bij het werk van goede doelen. We zullen ze alleen veel frequenter moeten overtuigen van de nut en noodzaak van ons werk om die betrokkenheid uitgedrukt te zien worden in een daadwerkelijke bijdrage in tijd en/of geld.’
 
Nieuwe manieren om aandacht te trekken
En in dat overtuigen zich ‘m de kneep. Hoe doe je dat? Van Kaam: ‘Een nieuwe manier om je te onderscheiden die we de laatste tijd al terugzien in diverse commerciële campagnes, is het fenomeen 'short-lived content', zoals we dat kennen van Snapchat. De kracht zit vooral in het 'dit mag je niet gemist hebben'-gevoel. In 2017 zullen we daar in de goede doelen sector zeker meer toepassingen van zien. Een andere belangrijke nieuwe ontwikkeling in dit kader is een fenomeen dat aangeduid wordt als 'psychological targeting', oftewel het gericht tonen van nieuws aan mensen in sociale media op basis van hun psychologisch profiel. Dit zal ongetwijfeld op vele vlakken navolging gaan krijgen. Tot slot is er 'purpose driven marketing'. Steeds meer commerciële organisaties ontdekken de kracht van een merk dat meer is dan een product, maar is ingebed in een visie op een betere wereld. Die boodschap resoneert bewezen bij consumenten. Als goed doel ben je voor dit type bedrijven dan ook een aantrekkelijke samenwerkingspartner, maar... blijf opletten! Zij hebben jou vaak meer nodig dan jij hen nodig hebt!’
 
‘Vraag naar fondsenwervers neemt toe, kennis blijft achter’
Van Kaam heeft het afgelopen jaar ook geconstateerd dat de vraag naar professionele fondsenwervers toeneemt, terwijl de online kennis achterblijft. ‘Uit onderzoek blijkt dat het kennisniveau van de online fondsenwerver volgens de meeste organisaties nog tekortschiet, waarbij het niet geheel duidelijk is of het daarbij om ontbrekende kennis over 'online' gaat, of dat het juist om ontbrekende kennis over 'fondsenwerving' bij online medewerkers gaat. Feit is wel dat er op dit terrein een grote behoefte aan educatie zal zijn in de komende jaren’, aldus Van Kaam.
 
Betalingsverkeer
Ook op het gebied van transactiemethoden is er veel gebeurd. Van Kaam: ‘Op dat terrein staan we absoluut aan de vooravond van grote veranderingen. Met de komst van PSD2 (Payment Services Directive 2) in de EU, de opvolger van PSD1 (bij ons vooral bekend als SEPA), wordt de markt in het komende jaar geopend voor een keur aan nieuwe aanbieders. Hoe zich dit gaat ontwikkelen is nu nog onduidelijk, maar dat het betalingsverkeer gaat veranderen is zeker. Het heeft onder meer consequenties voor de plek waar financiële transacties gaan plaatsvinden. En dat is waar het voor fondsenwervers echt belangrijk wordt. Want ineens hoeven donateurs dan niet meer naar je website om te doneren!’
 
Performance based metrics
Van Kaam: ‘Online fondsenwerving gaat een nieuwe fase in. Steeds meer goede doelen gaan er serieus mee aan de slag en de opbrengsten beginnen substantiële vormen aan te nemen. Maar hoe die programma's gemanaged worden staat nog in de kinderschoenen. 2017 wordt het jaar waarin we daarin een omslag gaan zien. Steeds meer zullen we afscheid nemen van 'vanity-metrics' en naar de echte, financiële opbrengsten gaan kijken. 'Performance-based-metrics' worden de norm.’
 
Klik hier voor de volledige analyse op Fundraiser Online.