Social impact met de feedback- en activatie chatbot voor fondsenwervers

Social impact met de feedback- en activatie chatbot voor fondsenwervers
Social impact met de feedback- en activatie chatbot voor fondsenwervers
1 oktober 2020
Nieuws | | Fondsenwerving

De relatie met de achterban versterken, feedback over de donateurs- of collectantenbeleving vragen of leads genereren. Met de integratie van de mobiele chatoplossing van abbi insights in de mobiele journeys van M.I.C kan er nog meer gevarieerde waarde toegevoegd worden aan de campagnes van goede doelen en andere non-profit organisaties.
 
Diverse cases laten zien hoe de mogelijkheden van chat kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Een flinke portie inspiratie nodig? Lees dan vooral verder.
 
Bewustwording vergroten, verbinden en profiel verrijken
Veel goede doelen hebben te maken met eenmalige donateurs. Hier hoop je structurele ondersteuning van te ontvangen. Zo heeft Nierstichting met de inzet van chat de aandacht op nierproblemen gevestigd om de bewustwording van dit probleem te vergroten onder de donateurs. 
 
Na een succesvolle donatie kregen donateurs via de chat een quiz gepresenteerd die hen spelenderwijs leerde over de werking van nieren en de invloed van zout hierop. Als beloning ontvingen zij een gratis receptenboek met zoutarme recepten. Een goede ingang om de donateur beter te leren kennen en een brug te slaan naar een grotere bewustwording en verbondenheid met het doel.
 
Leadgeneratie via chat
Om in deze tijd - waarin de impact van corona groot is - op een creatieve wijze leads te genereren, heeft Unicef een chat ingezet waarin ouders en grootouders werden opgeroepen kinderen te bedanken voor hun positieve houding gedurende de eerste maanden van de uitbraak van het coronavirus. Via de chat konden ouders hun gegevens achterlaten om een klavertje vier cadeau te doen aan kinderen die het nieuwe schooljaar weer startten. Voor ouders leuk om te geven, voor kinderen geweldig om te ontvangen, voor Unicef een kans op dialoog en potentiele donateurs.
 
Dialoog en fondsenwerving
Dierentuinen ervaren zwaar weer. Zo ook het Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. Door afnemende bezoekersaantallen is een campagne gestart, waarbij mensen de dierentuin een warm hart konden toedragen. Zo werd de chat ingezet om bezoekers te vragen de dierentuin te ondersteunen door:
 
  • “Ik ben Blijdorpert” t-shirt te bestellen;
  • Eenmalig te doneren;
  • Abonnement aan te schaffen van Diergaarde Blijdorp.
 
Het unieke aan de campagne? Mensen werden binnen de chat continu betrokken bij de ontwikkelingen rondom Blijdorp en de diverse mogelijkheden om de dierentuin (financieel) te ondersteunen. Van het aangaan van de conversatie tot het realiseren van een betaling, wat optimaal voor de conversie is gebleken.

De relatie met collectanten versterken? De dialoog aangaan met potentiele donateurs of de bewustwording onder de doelgroep vergroten? Een combinatie van chat en mobiele journeys leveren uiteenlopende mogelijkheden op. Voor meer inspiratie over de inzet van mobiele journeys en andere mogelijkheden: www.mobileinteractioncompany.com