Even bellen met...Jeanette Eesmann-Foster

23 juni 2010
Nieuws | | Personalia

AMSTELVEEN (23 juni) - Jeanette Eesmann-Foster nam vorige maand het dm-bureau SAZ Marketing over. Zij is sinds 1984 werkzaam in de charitatieve sector. Van 1991 tot 1993 woonde en werkte Eesmann-Foster in de VS als adviseur fondsenwerving. Om zich verder te richten op geïntegreerde fondsenwerving startte ze daar bij Creative Direct Marketing International (CDMI). In 1993 verhuisde zij voor CDMI naar Nederland (later SAZ Marketing Amsterdam) om daar de divisie fondsenwerving op te zetten. SAZ Marketing Amsterdam BV is nu een bureau op het gebied van databased fondsenwerving voor de non-profit sector en heeft dm-programma's voor klanten in Frankrijk, Engeland, Duitsland en Nederland opgezet. In 2002 werd CDMI verkocht aan de SAZ Groep.

Hartelijk gefeliciteerd met uw overname van SAZ Amsterdam. U kondigt een naamswijziging aan: wordt het Eesmann-Foster Marketing?
JEF: "De nieuwe naam zullen we deze zomer wereldkundig maken. We houden het nog even spannend..."

Door de aanhoudende crisis is de waarde van veel bedrijven behoorlijk gedaald; was dit een van de redenen waarom overname voor u mogelijk is geworden?
JEF: "Na jarenlang investeren in- en bouwen aan SAZ Marketing Amsterdam kreeg ik de kans dit prachtige bedrijf over te nemen. Het was een natuurlijke stap waarbij de recessie geen rol heeft gespeeld. Het is meer een kwestie van de juiste plaats en tijd en het volgen van mijn passie: het verder professionaliseren van de branche en resultaatgerichte fondsenwerving. Samen met het vertrouwde team van medewerkers."
Hoe wilt u de opdrachtportefeuille gaan uitbreiden? In het verre verleden stond SAZ bekend om het servicen van in de VS gestationeerde "lookalike charities"; hoe is dat tegenwoordig? Wat is uw visie?
JEF: "De lancering van de nieuwe naam en de daaruit voortvloeiende strategie zal op termijn bijdragen aan de uitbreiding van onze opdrachtenportefeuille. We werken voornamelijk voor Nederlandse stichtingen maar zijn door onze internationale contacten in staat, internationale stichtingen, zoals Save The Children in Duitsland te adviseren over de opstart van hun direct mail programma. Deze trend van globalisering zal zich veel meer doorzetten in Europa. De samenleving globaliseert, ook stichtingen. Goede doelen organisaties in Europa zullen zich naar andere landen uitbreiden en wij zullen hierin blijven adviseren als onderdeel van onze werkzaamheden."
Veel vertrouwde vormen van marketing staan sterk onder druk (mail, direct dialogue, telesales): wat is uw visie op de ontwikkeling van nieuwe marketingconcepten?
JEF: "Onze organisatie belooft en gelooft in resultaat via dialoog marketing, dit is mijns inziens de meest interactieve en persoonlijke benadering, gemaakt om relaties te bouwen. Voor onze klanten zijn wij een stabiele partner in het vinden, binden en verdiepen van hun relaties met donateurs. Dit gaat steeds vaker in een Multi-channel aanpak. Investeren in technologie is daarom noodzakelijk voor ons en voor stichtingen en bedrijven. Het zijn niet zozeer nieuwe marketingconcepten of -kanalen, maar het geïntegreerde gebruik van de verschillende vertrouwde en bewezen kanalen naast elkaar, die op middellange termijn succes zullen hebben. "
Waar staat SAZ over 5 jaar?
JEF: "SAZ wil de beste dialoog marketing partner worden voor bijzondere organisaties die zich inzetten voor mens, natuur en milieu. Wij willen deze organisaties helpen om de duurzaamheid van onze samenleving te bevorderen door wederzijdse waardevolle relaties met hun klanten te creëren. Daarvoor gebruiken wij bewezen succesvolle dialoog marketingtechnieken met constante kwaliteit én netto resultaat. Want daar ligt ons hart."