Bloederige slip wint NRC Charity Award 2018

Winnende advertentie van de Endometriose Stichting volgens de vakjury.
Winnende advertentie van de Endometriose Stichting volgens de vakjury.
29 augustus 2018
Nieuws | | Goede doelen

Een foto van een bebloede damesslip ging er gisteren vandoor met de NRC Charity Award 2018. Daarmee bekroonde de jury een doel met een bepaald lage aaibaarheidsfactor: de Endometriose Stichting. De Stichting, anbi sinds 2008, wint met de campagne advertentieruimte in de krant en op de website van NRC Handelsblad, waar ze de problemen van vrouwen met menstruatieklachten onder de aandacht kan brengen. Diabetes Fonds sleepte de publieksprijs in de wacht. DDB-redacteur Tjitske Veldkamp doet verslag.

Een vakjury bestaande uit Pim Gerrits (creative director Havas Lemz), Kristel Rozema (art director KesselsKramer), Susanne Nierop (hoofdredacteur Adformatie) en Peter Vandermeersch (hoofdredacteur NRC) maakte uit 290 inzendingen een selectie van 22 goede doelen. Die kregen de kans om, in samenwerking met studenten van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, een printadvertentie en een online banner te ontwikkelen.

Complexe problematiek

De samenwerking met de studenten leverde een aantal mooie en creatieve advertenties op, zoals die van Pax Kinderhulp, Stichting Vier het Leven en de Voedselbanken Nederland, die een speciale vermelding kregen voor de sterke beeldtaal. Maar dat content maken een vak is, bleek bij veel concepten uit de wat onbeholpen pogingen om in één beeld en weinig woorden vaak complexe problematiek uit te leggen.

Stopping power

Als grote winnaar kwam dus de Endometriose Stichting uit de bus. Peter Vandermeersch loofde de ‘immense stopping power’ van de foto – een menigte waaruit iemand een rood gevlekte onderbroek omhoog houdt - maar het publiek koos voor een veiliger campagne en beloonde het Diabetesfonds met een krantenspread en een online banner ter waarde van €50.000. NRC Handelsblad heeft tot nu toe 8 miljoen euro aan advertentieruimte weggeschonken. Daarmee is blijkbaar wel een grens bereikt, want de bijeenkomst blonk verder uit in soberheid: er kon zelfs geen glaasje prosecco voor de winnaars vanaf.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
NRC reikte de prijs dit jaar voor de achtste keer uit om ‘grote en kleinere goede doelen te ondersteunen bij het bereiken van bestaande en nieuwe donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs’. De krant wil, aldus Vandermeersch ‘niet alleen schrijven over de samenleving, maar zich daar ook voor inzetten.’ In de acht jaar van zijn bestaan is de bekendheid van de Award toegenomen: dit jaar deden 290 deelnemers een gooi naar de prijs en waren er bijna 20.000 stemmers voor de publieksprijs. In 2016 waren er nog 225 inzendingen en stemden er 10.529 mensen.

De campagne-concepten en de winnende campagnes zijn te zien op nrccharityawards.nl