Tips voor een effectieve nieuwsbrief

Een interessante nieuwsbrief wordt van a tot z gelezen. Doe er je voordeel mee.
Een interessante nieuwsbrief wordt van a tot z gelezen. Doe er je voordeel mee.
1 juni 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Nieuwsbrieven zijn een goede manier om een relatie op te bouwen met je donateurs. Een goede nieuwsbrief kan zelfs ingezet worden om fondsen te werven. Maar dan moet je wel zorgen voor goede content en dat betekent keuzes maken. Tips waarmee je je voordeel kunt doen.
 
Content is de ruggengraat van je nieuwsbrief. Vaak blijven we hangen in hetzelfde format: een voorwoord van de directeur, een verzoek om een donatie, campagnenieuws en zo verder. Hieronder tref je een aantal ideeën aan om je nieuwsbrief zo effectief mogelijk te presenteren. 
 
Reageer op de actualiteit
Zelfs als jouw organisatie geen onderdeel uitmaakt van het nieuws, kan het wel te maken hebben met jullie doelstelling of doelgroep. Zoek een recent artikel of verhaal waar jouw organisatie commentaar op kan geven. Je kunt in je nieuwsbrief een samenvatting van het verhaal maken met een link naar de oorspronkelijke bron, met daarbij jullie visie hierop. Dit is een hele goede manier om jouw organisatie te verbinden met problemen waar de donateurs waarschijnlijk recent over gehoord hebben.
 
Deel een impactverhaal
Een verhaal over welke impact je hebt bereikt, spreekt de lezer zeker aan. Doe dat niet in algemene zin, maar maak er een persoonlijk verhaal van. Neem dus een persoon, plaats of gebeurtenis waar jouw organisatie daadwerkelijk verschil heeft kunnen maken en vertel het zo simpel mogelijk. Vertel ook wat de impact op de lange termijn kan zijn.
 
Interview een donateur
Plaats een Q&A met een van je donateurs. Waarom geeft hij of zij? Wat vindt de donateur van de impact die jouw organisatie creëert? Zo’n testimonial van een donateur kan een twijfelende donateur over de streep trekken.
 
Deel bronnen
Je bent natuurlijk zelf veel meer op de hoogte van jouw doel dan je donateur. Maar die wil er misschien wel meer over weten. Je zou kunnen overwegen een interessante bron met ze te delen. Zo kan een dierenhulporganisatie verwijzen naar een interessante bron over huisdierenzorg.
 
Zoek een verband met populaire cultuur
Volg de ontwikkelingen op social media om te zien waar jouw doelgroep momenteel mee bezig is. Zet jouw organisatie zich in voor rechten voor vrouwen, kan kun je inhaken op de #MeToo-beweging. Zo zijn er ook diverse celebrities die zich inzetten voor bepaalde zaken en die je kunt citeren.
 
Deel je posts opnieuw
Niet iedereen die je nieuwsbrief leest, volgt jou ook op social media. Kijk dus even terug wat je de afgelopen periode gepost hebt en overweeg deze berichten ook voor je nieuwsbrief te gebruiken. De kans is groot dat je nieuwsbrieflezers dit misschien niet hebben gezien.