EFA-rapport: publieksvertrouwen en kosten fondsenwerving blijven zorgenkindjes

EFA-rapport: publieksvertrouwen en kosten fondsenwerving blijven zorgenkindjes
EFA-rapport: publieksvertrouwen en kosten fondsenwerving blijven zorgenkindjes
11 december 2017
Nieuws | | Fondsenwerving

De European Fundraising Association (EFA) heeft een rapport uitgebracht naar aanleiding van een onderzoek naar fondsenwerving onder haar vijftien leden. Er is onderzoek gedaan naar geeftrends, EU-wetgeving, steun van de overheid en de zorgen die er zijn op het gebied van fondsenwerving. De grootste zorgen blijven vooralsnog het publieksvertrouwen en de toenemende kosten van fondsenwerving.
 
De meerderheid van de vijftien EFA-leden geeft aan een groei van inkomsten te zien. Het toenemende gebruik van social media, technologische ontwikkelingen, groeiende nationale economieën en innovatie worden genoemd als positieve beïnvloedende factoren, samen met een professionalisering in de sector. De belangrijkste goede doelen zijn nog steeds die voor kinderen, maar kunst, onderwijs, sport en natuur worden steeds belangrijker.
 
Donateursaantallen groeien nauwelijks
Hoewel de Europese populatie groeit, geeft slechts minder dan de helft van de leden aan ook een toename in donateursaantallen te zien. Vijf leden melden een stagnatie en drie een afname. Met nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals online donaties en donatieplatforms op internet, wordt getracht een nieuw en vaak jonger publiek te trekken.
 
Kosten en vertrouwen: nog steeds punten van zorg
Reden tot zorg zijn nog steeds de toenemende kosten in fondsenwerving, net als in het vorige rapport van 2015. Ook de nieuwe Europese regels inzake gegevensbescherming (GDPR) zijn een punt van aandacht. EFA-leden denken dat ze daar niet voldoende op voorbereid zijn.

Het publieksvertrouwen blijft bovenaan de agenda van de EFA. Gosse Bosma, EFA-voorzitter en directeur van Goede Doelen Nederland (foto): ‘Een grote uitdaging blijft het versterken van relaties met donateurs, met name die van jongere generaties, en het benutten van de nieuwe mogelijkheden die technologische ontwikkelingen en digitale fondsenwerving met zich meebrengen. Tegelijkertijd moeten goede doelen oppassen dat ze niet te veel vragen. Het aantal fondsenwervende organisaties stijgt, wat het publiek kan afschrikken. We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat elk contact met een huidige of potentiële donateur een positieve ervaring is.’
 
‘Dynamische en opwindende sector’
Bosma ziet positieve punten in het rapport: ‘De sector gaat innovatie niet uit de weg. Het heeft nieuwe betaalkanalen, peer-to-peer platforms en sociale media omarmd. Dit rapport laat zien dat fondsenwerving nog steeds een dynamische en opwindende sector is.’
 
EFA-leden
Het rapport behandelt fondsenwerving in Oostenrijk, Tsjechië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Ze staan samen voor 83,8 miljard euro aan donaties per jaar.
 
Download het rapport hieronder.