Eerste Filantropie-index: Belgen willen meer geven

18 mei 2011, 08:59
AMSTELVEEN (19 mei) - Belgen willen de komende twaalf maanden evenveel of meer geven aan goede doelen dan het afgelopen jaar. Dit is één van de uitkomsten van de Filantropie-index, een samenwerking tussen Itinera Institute en de Koning Boudewijnstichting. De cijfers werden gepresenteerd op 10 mei tijdens de tweede Dag van de Filantropie.


De eerste Index van de Filantropie werd samengesteld met gegevens en cijfers over het geefgedrag in België. "Bijna zestien procent van de Belgen geeft effectief aan een goed doel", zegt Ivan Vandecloot, hoofdeconoom van Itinera Institute, de onafhankelijke denk- en doetank die in België wegen voor beleidshervorming naar duurzame economische groei en sociale bescherming identificeert en promoot. "Zij schonken gemiddeld 400 euro in 2009. Dat brengt het gemiddelde per hoofd van de bevolking op 54 euro. Dat is een lichte daling tegenover 2008, toen 59 euro per Belg werd geschonken. Maar die daling was het gevolg van de economische crisis."

 


Lichte groei

Met 2007 als ijkjaar blijkt uit de resultaten van non-profitorganisaties dat lidgelden en schenkingen een lichte groei kenden in 2008 en 2009. Wel daalde het gemiddeld gegeven bedrag. Wanneer alle resultaten worden samengebracht in de filantropie-index, blijkt dat die in 2008 sterk steeg, ten opzichte van het ijkjaar 2007, tot 112,1. In 2009 daalde de index licht tot 111,1.

 


Dag van de Filantropie

Tijdens de tweede Dag van de Filantropie discussieerden meer dan zeshonderd filantropen, notarissen, vermogensadviseurs, bankiers, vertegenwoordigers van NGO's en stichtingen over de evolutie en de plaats van filantropie in onze samenleving. Ze ontdekten dat er verschillende uitdagingen in de hedendaagse filantropie aan de orde zijn, zoals het engagement van bedrijven, nieuwe economische modellen, visies op filantropie, de impact ervan en de rol van het internet en sociale netwerken.

 


Geven in Nederland

De Index van de Filantropie is in België vrij nieuw. Nederland kent al veertien jaar het tweejaarlijkse onderzoek Geven in Nederland van de VU, een longitudinaal onderzoek naar de geefmotieven van Nederlandse huishoudens en bedrijven. Ook het geefgedrag in Nederland verschilt met dat van België: waar de Belg jaarlijks 54 euro doneert, schenkt de Nederlander 210 euro.

gerelateerde items