Drie winnaars Social Impact Lab 2017

Rebottled, SweepSmart en Vinculum zijn verkozen tot winnaars van Social Impact Lab 2017
Rebottled, SweepSmart en Vinculum zijn verkozen tot winnaars van Social Impact Lab 2017
1 oktober 2017
Nieuws | | (Social) Impact

Rebottled, SweepSmart en Vinculum zijn verkozen tot winnaars van Social Impact Lab 2017, een challenge voor startups met een maatschappelijk doel. De winnaars krijgen van initiatiefnemer PwC een bijdrage van vijfduizend euro en een tweejarig begeleidingstraject.
 
Voor deze vierde editie waren 141 startende sociale ondernemingen aangemeld. De deelnemers werden beoordeeld op maatschappelijke impact, haalbaarheid en innovatiekracht. De veertig meest veelbelovende social enterprises werden na een eerste selectie uitgenodigd hun businessplan op te sturen. De uiteindelijke tien finalisten mochten vandaag hun plan pitchen, waarna een vakjury de drie winnaars koos. 

De winnaars
Rebottled maakt drinkglazen van lege wijnflessen met de hulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. SweepSmart richt zich op het afvalprobleem in India met een lopende band waarmee afval slimmer wordt gesorteerd. Het Duitse Vinculum creëert een modern open bankplatform voor agrarische waardeketens om zo concurrerende financiële diensten te kunnen bieden voor kleine boeren. 
 
Innovatief
‘De winnaars hebben met elkaar gemeen dat ze slim inspringen op belangrijke problemen van deze tijd en daar een innovatief verdienmodel omheen bouwen, vaak gebruikmakend van de laatste technologie. Bovendien zijn hun ideeën schaalbaar en daardoor in potentie heel impactvol’, aldus juryvoorzitter Ad van Gils.
PwC