Drie winnaars PwC’s Social Impact Lab

Drie winnaars PwC’s Social Impact Lab
Drie winnaars PwC’s Social Impact Lab
18 juni 2014
Nieuws | | (Social) Impact

Amplino, OOPOEH en CTalents zijn de winnaars van Social Impact Lab, een challenge van PwC voor startende social enterprises in Nederland. De drie start-ups met een maatschappelijk doel komen in een intensief begeleidingstraject. Ook komen ze in aanmerking voor huisvesting en financiering (tot 50.000 euro). Het Social Impact Lab van PwC is bedoeld om startende ondernemingen te helpen een succes te maken van hun social enterprise.

Social enterprise is een groeiend fenomeen. Zo ontving minister-president Mark Rutte op 11 juni zeven sociaal ondernemers in het Catshuis om te praten over hoe de ontwikkeling van de social enterprise-sector verder kan worden gestimuleerd. Aanleiding was de Drees-lezing van eind vorig jaar, waarin Rutte zijn waardering uitsprak voor sociaal ondernemers.

Winnaars
De drie winnaars van de challenge werden uit ruim 50 aanmeldingen gekozen.
Amplino brengt een draagbare malariatester, die hele kleine hoeveelheden parasiet kan detecteren, van het Nederlandse ziekenhuis-lab naar het veld in ontwikkelingslanden.
OOPOEH, kort voor Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier, bestrijdt eenzaamheid onder ouderen door ze als oppas te koppelen aan een huisdier uit de buurt.
CTalents adviseert bedrijven hoe ze socialer kunnen werken door talenten met een beperking te koppelen aan relevante werkzaamheden. Het komt voort uit de kennis die is opgedaan bij Ctaste, een restaurant waar gasten in het donker eten en dat banen voor visueel beperkten creëert.

‘Trends omzetten in kansen’
Ad van Gils, lid Raad van Bestuur, is zeer enthousiast over de sterk opkomende social enterprise-sector. ‘Ze ondernemen op een manier dat niet alleen de onderneming maar juist ook anderen in de maatschappij er beter van worden. We krijgen te maken met veranderingen op het gebied van demografie, urbanisatie, technologie en grondstoffenschaarste. Deze start-ups laten zien hoe je de megatrends van deze tijd kunt omzetten in kansen. Wij kunnen er wat van opsteken én het raakt de kern van onze strategie. Hiermee willen bijdragen aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke problemen.’