Toon alles (1)

Drie prioriteiten voor charitatieve instellingen in 2016

23 februari 2016, 00:00
Roy Braem: 'Het is erg belangrijk dat het vertrouwen in de charitatieve sector terugkeert.'
Roy Braem: 'Het is erg belangrijk dat het vertrouwen in de charitatieve sector terugkeert.'
Er zijn ongeveer 65.000 goede doelenorganisaties actief in Nederland. Deze organisaties, hoe groot of klein ook, hebben allemaal dezelfde uitdaging: hoe kunnen we ons fondsvermogen en donaties zo verantwoord en transparant mogelijk laten renderen? Om dit hele proces zo goed mogelijk te managen zouden er volgens Roy Braem, business development manager bij KAS BANK, drie belangrijke thema’s op de agenda van bestuurders in de charitatieve sector moeten staan: governance, het ESG-beleid en kostentransparantie.
 
Braem: ‘Een eerste prioriteit is governance. Als charitatieve instelling kun je een aantal zaken, zoals vermogensbeheer, uitbesteden omdat je zelf niet voldoende tijd, kennis en kunde in huis hebt en je voornamelijk bezig wilt houden met je core business. Op dat moment wordt governance ineens erg belangrijk. Want hoe zorg je ervoor dat de afspraken die je hebt gemaakt met je uitbestedingspartijen worden nageleefd? Als je de bedrijfsvoering van je onderneming zo hebt ingericht dat er controles tussen verschillende belanghebbenden zijn ingebouwd dan kun je voorkomen dat er belangenverstrengelingen plaatsvinden.’
 
Complementaire doelstellingen
‘Het environmental, social en governance-beleid van een organisatie – ook wel ESG-beleid genoemd – geeft invulling aan de duurzaamheid en (ethische) impact van de beleggingsinvesteringen van je organisatie’, zegt Braem. ‘Het verantwoord omgaan met milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur is voor de charitatieve sector van groot belang gezien de complementaire doelstellingen en de aard van de sector. We zouden toch niet willen dat een stichting naar kankeronderzoek onwetend belegt in een sigarettenfabrikant als British American Tobacco?’
 
Kostentransparantie
Derde prioriteit is het streven naar (volledige) kostentransparantie. Braem: ‘De afgelopen jaren is er relatief weinig aandacht besteed aan kostencomponenten die verbonden zijn aan het vermogensbeheer. Zo zijn er zichtbare kosten als beheerfees en performance fees, maar ook verborgen kosten die grote impact kunnen hebben op het rendement. Zo is het bij obligaties en beleggingsfondsen soms lastig te achterhalen – of inzichtelijk te krijgen - wat de onderliggende kostenstructuur is. Ik denk dat een breakdown van deze kosten juist in de charitatieve sector van levensgroot belang is, zeker wanneer je in deze sector werkzaam bent en je vermogen in beheer geeft bij een vermogensbeheerder. Wanneer je als donateur constateert dat er van elke euro die je geeft dertig procent of meer niet naar het goede doel gaat, dan is dat gewoon niet meer uit te leggen. Overigens is de invoering van de Wet Normering Topinkomens in dit verband ook noemenswaardig. Hiermee worden de topinkomens van bestuurders aan banden gelegd en moeten (semi)publieke instellingen jaarlijks de inkomens en eventuele ontslagvergoedingen van hun topfunctionarissen publiceren.’

Nieuwe app
‘Ik geloof dat het erg belangrijk is dat het vertrouwen in de charitatieve sector terugkeert. Ik zie in deze sector dat er veel behoefte is aan hulpmiddelen waarmee bestuurders meer grip op hun beleggingen kunnen krijgen conform het vastgestelde beleggingsbeleid. KAS BANK heeft een handige app ontwikkeld speciaal voor fondsen en charitatieve instellingen waarin op dagbasis de Net Asset Value wordt getoond van beleggingen. Ook kan met diezelfde app het ESG-beleid worden getoetst en word je geïnformeerd wanneer er niet aan het vastgestelde beleid wordt voldaan’, aldus Braem.
 
gerelateerde items