Peter Scholten: DDB-hoofdredacteur 'Social Impact'

Peter Scholten: DDB-hoofdredacteur 'Social Impact'.
Peter Scholten: DDB-hoofdredacteur 'Social Impact'.
30 december 2015
Nieuws | | (Social) Impact

Peter Scholten MBA is vanaf 1 januari 2016 aan De Dikke Blauwe verbonden als hoofdredacteur van het domein Social Impact'. Scholten geldt internationaal als een topexpert op het gebied van Social Change en prestatiemeting bij non profit organisaties.

Scholten studeerde bedrijfskunde en heeft een MBA van de Rotterdam School of Management. Daarnaast studeerde hij in Amerika, o.a. in Atlanta en Harvard. Hij heeft verschillende functies vervuld binnen het domein van arbeidstoeleiding en verslavingszorg, waaronder de Jellinek. Zijn ervaringen in de uitvoering en het bestuur van diverse maatschappelijke organisaties hebben hem geïnspireerd om zich te verdiepen in prestatiemanagement. Wanneer is een maatschappelijke organisatie succesvol en hoe weet en meet je dat?

In 2002 heeft hij de methodiek Social Return on Investment (SROI) in Europa geïntroduceerd, een methodiek voor het bepalen van maatschappelijk rendement. Vervolgens heeft hij zich toegelegd op de onderwerpen prestatiemanagement (SROI), maatschappelijk ondernemen en zelffinanciering. In verschillende landen en diverse sectoren. Intussen bouwt Scholten hierop voort, met als focus probleemanalyse en waardebepaling. Het perspectief en de mening van eindgebruikers is daarbij essentieel: hoe belangrijk vinden zij de (effecten) van die activiteiten? Om dit goed in kaart brengen heeft hij een uniek instrument ontwikkeld, de ValueGame. Rondom deze thema’s heeft hij bijna overal ter wereld workshops en trainingen gegeven.

Peter is getrouwd, heeft vier kinderen, en is een gedreven mountainbiker.

Binnenkort in DDB Journaal: een uitgebreid interview met Peter Scholten over zijn visie op de sector en de onderwerpen waar zij voor DDB dit jaar op zal focussen.
Meer nieuws & opinie in de rubriek 'Social Impact'? Ga naar de SELECT-pagina van hoofdredacteur Peter Scholten.





Beknopte publicatielijst dr. Peter Scholten:

"Social Impact Bonds ... Van fenomeen naar Praktijk" (2015, P. Scholten). Uitg. Startfoundation Eindhoven.
 
"Dan ga ik liever op vakantie. Over de zin en onzin van maatschappelijke interventies" (Lenthe, 2013, M. van der Meij en P. Scholten).
 
"A practical guide to measuring and managing impact", (2013, Hehenberger, Harling and Scholten). Handboek voor investeerders in de sociale sector. Uitgave EVPA: www.evpa.eu.com
 
“Handboek Cultureel Ondernemen” (2009, B. Franssen, P. Scholten, M. Altink) Naar aanleiding van het boek “Sociaal Ondernemen” is de variant “Cultureel Ondernemen” verschenen bij Van Gorcum, Assen. ISBN 9789023245087. Deze uitgave is verkrijgbaar Stichting BONO.
 
“Handbuch für Sozialunternehmertum” (2008, B. Franssen en P. Scholten) Duitse uitgave van “Handboek Sociaal Ondernemen”. Verschenen bij Van Gorcum, Assen. ISBN: 9789023244639.
 
“Handboek Sociaal Ondernemen in Nederland” (2007, B. Franssen en P. Scholten) , Van Gorcum, Assen. ISBN 9789023243823. 
 
-  “Social Return on Investment - A guide to SROI analysis” (2007, P. Scholten, J.Nicholls, S.Olsen, B.Galimidi) Vertaling “Handboek Social Return on Investment”. ISBN 90 75458 282
 
"Handboek Social Return on Investment" (2005, P. Scholten (red)) Onder redactie van Peter Scholten, een handleiding over de SROI-methodiek. Uitgegeven door Lenthe Amstelveen, 120 pp.
 
“Caseboek - De gebruikswaarde van SROI” (2007, G. Rebergen en P. Scholten) Uit diverse sectoren zijn SROI-analyses beschreven ter verdere ontwikkeling van de SROI-methodiek. ISBN 9789080066267
 
“Maatschappelijk Rendement Gemeten” (2003, P. Scholten) Het allereerste boek over SROI! Social Return on Investment (SROI); Uitgave SWP Amsterdam, 2003. ISBN 9066655496
 
 Chapters in:
  • several German books,
  • L.M.Dacanay, Measuring Social Enterprise, Philippines, 2009.