Donatiebutton Facebook ook in Nederland

De donatiebutton van Facebook wordt in oktober ook beschikbaar voor Nederlandse goede doelenorganisaties.
De donatiebutton van Facebook wordt in oktober ook beschikbaar voor Nederlandse goede doelenorganisaties.
16 september 2017
Nieuws | | Fondsenwerving

Vanaf eind september kunnen goede doelen in vijf Europese landen (het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland en Spanje) de donatiebutton van Facebook gaan testen op hun pagina’s. Nederland volgt begin oktober. De button was tot nu toe alleen te gebruiken door non-profits in de VS, waarmee volgens Facebook al miljoenen dollars zijn opgehaald.
 
Facebook biedt non-profits tools om de organisaties geld te laten inzamelen zonder dat de donateur daarvoor de pagina hoeft te verlaten. Nu moet dat nog wel en worden donateurs omgeleid naar een derde partij om de daadwerkelijke donatie te doen. Vanaf begin oktober gaat Facebook de test uitbreiden naar Italië, Polen, België, Zweden, Portugal, Denemarken, Oostenrijk, Finland, Luxemburg en dus ook Nederland. Organisaties worden vooraf door Facebook gescreend. Ze kunnen zich aanmelden en moeten vervolgens extra informatie (waaronder financiële gegevens) overleggen. Het is nog niet bekend hoeveel instellingen in Nederland mee kunnen doen.
 
‘Krachtig instrumenten’
Facebook gaat ook helpen het aantal donaties te verhogen. Zo kan iemand twee weken voor zijn of haar verjaardag worden ze gevraagd of ze een donatiebutton willen inzetten voor een van de door Facebook gekozen goede doelenorganisaties. Directe donaties kunnen ook via Facebook Live-evenementen worden gedaan. Anita Yuen, strategisch partner van Facebook, zegt dat het verzamelen van donaties tijdens een live-uitzending een krachtig instrument is geworden voor fondsenwerving. Zo werd via de doneerknoppen op Facebook tijdens het benefietconcert van Ariana Grande op 4 juni meer dan 450.000 dollar extra opgehaald.
 
De service van Facebook is niet gratis. Organisaties betalen een bijdrage van 5 procent voor elke donatie: 3,5 procent om de kosten te dekken en 1,5 procent voor de verwerking van betalingen.

(Bron: The Guardian)