Donateursvertrouwen omhoog

17 januari 2008
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

De dertiende meting van het Nederlandse Donateurspanel is gepubliceerd. Dit keer werd het donateursvertrouwen en het geefgedrag in de decembermaand onder de loep genomen. Opvallendste conclusies: net als in eerdere jaren eindigt het donateursvertrouwen aan het slot van het jaar op een piek. De geefbereidheid is licht gedaald. En het imago van de goede doelen is gelijk gebleven.


Al drie jaar zien de onderzoekers van het Nederlandse Donateurspanel dezelfde beweging: in de laatste maand van het jaar gaat de index weer omhoog. Ook dit keer viel de decembermeting hoger uit dan de septembermeting. De index van het donateursvertrouwen steeg naar -11. Daarmee werd weer het niveau bereikt van mei en juli 2007. De stijging is vooral te verklaren door het verbeterde geefklimaat. De geefbereidheid steeg ook, maar minder sterk.

 


Tijdens de meting van het panel werd een speciaal thema opgepakt: het geefgedrag tijdens de feestdagen. Het blijkt dat 12% van de respondenten in december iets extra geeft aan het goede doel. Gemiddeld wordt 65 euro extra gedoneerd. Als men mag kiezen tussen een kerstpakket of een gift voor het goede doel, kiest liefst 31% voor een donatie. Opvallend is dat 8% het bedrag aan een particulier project van een bekende wil schenken. Saillant: 32% van de ondervraagden vindt dat geven aan een goed doel gelukkiger maakt.

 


Het imago van de goede doelen is vrijwel gelijk gebleven. De meerderheid van de respondenten (62%) geeft aan het afgelopen jaar niet positiever of negatiever te zijn gaan denken aan goede doelen. Ongeveer een derde is wel negatiever over goede doelen gaan denken. Ruim 5% is juist positiever tegenover de sector komen te staan. Deze percentages zijn vrijwel gelijk aan de vorige meting. De index van het imago is met -25 dan ook gelijk gebleven.

 


De conclusies van de 13e meting zijn gebaseerd op de online reacties van ruim1900 respondenten uit een representatieve steekproef van 60.000 personen die door Het Nederlandse Donateurspanel zijn benaderd. Dit panel is een initiatief van WWAV, WDM en NetQuestionnaires. Socioloog René Bekkers, verbonden aan de Universiteit van Utrecht is betrokken bij vraagstelling binnen dit periodieke onderzoek. De index voor donateursvertrouwen werd in december 2005 geïntroduceerd en wordt vastgesteld met een methodiek die is afgeleid van de maandelijkse index voor het consumentenvertrouwen door het CBS. Tot en met de 12e meting vonden er tweemaandelijks metingen plaats van het Nederlandse Donateurspanel. Met ingang van de december 2007 vindt het onderzoek 4 jaarlijks plaats aan het einde van elk kwartaal.

 


Klik hier om de rapportage te downloaden