Donateursvertrouwen blijft stijgen

14 december 2006
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Met de zevende meting maakt het Nederlandse Donateurspanel het eerste jaar rond. Tijd om conclusies te trekken over het donateursvertrouwen in 2006. Bovendien werden tijdens de novembermeting een aantal algemene vragen gesteld over de maatschappelijke rol van goede doelen, aan het panel zelf en aan een groep studenten van de Haagse Hogeschool.


Eigenlijk is er voornamelijk goed nieuws te melden naar aanleiding van de peilingen het Nederlandse Donateurspanel, een door WWAV en NetQuestionnaires geïnitieerd onderzoek waaraan ruim 4.000 respondenten deelnemen. Zo is de index van het donateursvertrouwen ook tijdens de zevende meting licht doorgestegen. De index steeg over het hele jaar bekeken mee met de index van het consumentenvertrouwen van de CBS, en wel van -26 naar -11.

 


De drie variabelen waaruit de index is opgebouwd (geefklimaat, geefbereidheid en imagofluctuatie goede doelen) stegen eveneens alle drie flink. Men is bijvoorbeeld positiever geworden over de eigen geefbereidheid. Bijna een kwart geeft aan meer te hebben gegeven dan het jaar ervoor. Ook geeft een groot deel van de ondervraagden (44%) aan dat men denkt dat de Nederlandse bevolking als geheel het afgelopen jaar meer is gaan geven. Een eveneens stijgend percentage (6%) stelt het komende jaar meer te gaan geven aan goede doelen.

 


Wat het imago van de sector betreft: het aantal mensen dat positiever is gaan denken over goede doelen is gestegen van 4% naar 6%. Ongeveer 25% is negatiever gaan denken over goede doelen de afgelopen twaalf maanden. Het laagste percentage sinds de metingen begonnen. Het vertrouwen in instanties is ook aan het stijgen. Het meeste vertrouwen heeft men nog steeds in het CBF-Keur, gevolgd door kleine, lokale doelen en de landelijk wervende doelen. Daarna heeft men het meeste vertrouwen in de media en de kerken. In grote bedrijven heeft men het minste vertrouwen.

 


Bijzonder was dat tijdens de novembermeting ook een aantal vragen werd voorgelegd aan studenten van de Haagse Hogeschool, waardoor kon worden vergeleken met het panel, dat dezelfde vragen kreeg voorgelegd. Opvallend: beide groepen ondervraagden blijken de inzet van goede doelenorganisaties zeer te waarderen. Van de jonge donateurs vindt maar liefst 72% dat goede doelen de samenleving socialer maken, 67% van de donateurs is het daarmee eens. En een kwart van de jongeren beweert in de toekomst meer te zullen gaan geven dan de huidige 25-plussers.

 


Het complete rapport van het Nederlandse Donateurspanel downloaden? Klik dan hier.