Donateursvereniging kapittelt CBF over reclamespotje

24 november 2005
Nieuws | | Validatie & Toezicht

Suggereert het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) in een radiospotje dat het de bestedingen van goede doelen controleert, of niet? De Donateursvereniging denkt van wel, stuurde een brief op poten, en dreigt de reclame code commissie in te schakelen. CBF-directeur Jos Zwartjes lijkt vooralsnog niet onder de indruk.


Het relletje kwam vandaag aan de oppervlakte in het radioprogramma De Ochtenden van de EO. Esther Jacobs, voorzitter van de Donateursvereniging, onthulde in het programma dat de vereniging diverse klachten over het CBF-spotje heeft ontvangen van haar leden. Teneur van die klachten: het CBF suggereert dat het de bestedingen van de goede doelen controleert. En dat is pertinent niet waar. Jacobs deelde het verwijt en stuurde afgelopen week een gepeperde brief naar het CBF. Als het CBF het bewuste spotje niet van de radio haalt wordt een offici