Donateurspanel: grote strijkstok

14 juni 2007
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

WOERDEN (14 juni) - Elke twee maanden meet het Nederlands Donateurspanel het donateursvertrouwen. Uit deze meting wordt de index van het donateursvertrouwen gedistilleerd. Na een fikse daling in maart is de index in mei weer flink gestegen. Opvallend: de donateurs denken dat goede doelen 57% van hun schenking gebruiken om kosten te dekken en fondsen te werven. Aan deze veronderstelde megastrijkstok worden echter geen conclusies verbonden.


In maart waren de onderzoekers van het Nederlands Donateurspanel, een initiatief van WWAV, NetQuestionnaires en Wegener DM, nog in mineur. Het donateursvertrouwen was flink ingezakt. In mei zat het vertrouwen echter alweer in de lift. De index steeg van -17 naar -11. Daarmee werd het niveau van november 2006 weer bereikt. Wordt het consumentenvertrouwen (index CBS) afgezet tegen het donateursvertrouwen, dan valt het op dat het donateursvertrouwen tussen maart en mei met 6 punten steeg en het consumentenvertrouwen slechts met 3 punten.

 


Tijdens de meimeting is ook de betrokkenheid, een belangrijke factor in de relatie tussen goed doel en donateur, onderzocht. Het blijkt dat 84% van de donateurs geeft omdat het goede doel hen aanspreekt. In dat opzicht dus weinig verrassingen.

 


Verantwoording bestedingen 

Hoe staan donateurs tegenover de verantwoording van de bestedingen van goede doelen? Het blijkt dat de donateur er nogal een paradoxale kijk op nahoudt. De onderzoekers hebben de respondenten gevraagd in te schatten hoeveel procent van het geld het goede doel besteedt aan een drietal zaken: fondsenwerving, projectuitvoering, en personeel en organisatie. Donateurs denken dat aan projectuitvoering 42% van hun gift wordt uitgegeven. Dit zou volgens de ondervraagden eigenlijk 67% moeten zijn. Wat personeel en organisatie betreft: er wordt verondersteld dat de personeelskosten 34% bedragen. Dit zou 16% moeten zijn. Het kleinste verschil tussen wens en veronderstelde realiteit valt te zien bij fondsenwerving.

 


Het paradoxale aspect zit hierin dat veel donateurs aan hun negatieve kijk op de strijkstok van de goede doelen geen conclusies verbinden. Ongeveer 34% van de donateurs heeft zelfs zoveel vertrouwen in het goede doel dat gesteund wordt, dat zij helemaal niet geïnformeerd willen worden over de manier waarop hun gift wordt uitgegeven.

 


Rapportcijfers 

Er werden ook rapportcijfers uitgedeeld. Het cijfer voor het informeren over de bestedingen door goede doelen zit in de lift. De goede doelen krijgen een 5,7. Met de hakken over de sloot voldoende. Het rapportcijfer voor de manier waarop de fondsen hun werk doen blijft stabiel op 6,4. In beide gevallen ligt er duidelijk nog ruimte voor verbetering, die vooral door beter communiceren gepakt kan worden.

 


De rapportage van het Nederlands Donateurspanel opvragen? Dat kan op http://www.wwav.nl/