Donateurs geven vaker aan non profits die impact communiceren

Donateurs geven vaker aan non profits die impact communiceren
Donateurs geven vaker aan non profits die impact communiceren
19 november 2012
Nieuws | | (Social) Impact

Blackbaud publiceerde vorige week een rapport waaruit blijkt dat non profitorganisaties meer fondsen kunnen werven als ze zich richten op de voorkeuren van hun donateurs en transparanter zijn. Het rapport Donor Perspectives: An investigation into what drives your donors to give, is gebaseerd op onderzoek onder vierduizend donateurs in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

‘De donateurs hebben gesproken!’, zegt Dennis McCarthy, vice president Strategy bij Blackbaud. ‘Non profits komen niet altijd tegemoet aan hun behoeften en donateurs houden daardoor waardevolle donaties in de knip. Het goede nieuws is dat non profits dit kunnen verbeteren door het hun donateurs makkelijker te maken inzicht te krijgen in de organisatie. Donateurs willen bijvoorbeeld meer informatie over impact en verschillende manieren om te doneren.’

Geefbereidheid
Uit het rapport blijkt in alle drie landen een relatie tussen de favoriete manier van geven en het gemiddeld aantal donaties dat donateurs deden in het afgelopen jaar. Dit geeft aan dat non profits goed moeten luisteren naar hun donateurs, ook waar het gaat om verschillende manieren om te doneren.

Amerikanen zeggen het meest te geven
Zo’n 25 procent van de donateurs gaf aan dat ze meer hadden gegeven dan het jaar daarvoor. In de VS kwam dat omdat hun financiële positie was verbeterd, in het VK en Australië omdat er meer behoefte was om te helpen. De Amerikanen zijn daarbij leidend: ze gaven aan drie keer meer te geven dan de donateurs in het VK en Australië.

Eenmalige en periodieke donaties
Eenmalige donaties zijn populair: 80 procent deed dat in het afgelopen jaar. De donateurs die aangaven wellicht regelmatiger te gaan geven, gaven daarvoor drie motivaties: als hun financiële situatie verbetert, als ze passie hebben voor een missie van een organisatie en als ze informatie kunnen krijgen over de impact van een organisatie. Dat is blijkbaar zo belangrijk, dat twintig tot dertig procent van de respondenten aangaf gestopt te zijn met doneren omdat een organisatie niet transparant genoeg was.

Impact en transparantie
‘De persoonlijke financiële situatie van de donateur is van groot belang waar het gaat om periodieke donaties’, zegt McCarthy. ‘Maar als non profits goed communiceren over hun impact en transparant zijn, kunnen ze deze donateurs veel beter aan hen binden.’

Klik hier om het volledige rapport te downloaden.