"Donateurs geven meer als ze resultaat zien"

"Donateurs geven meer als ze resultaat zien"
"Donateurs geven meer als ze resultaat zien"
29 juni 2012
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Donateurs steunen het liefst organisaties die goede resultaten bereiken, blijkt uit Amerikaans onderzoek onder meer dan vijftienduizend donateurs van verschillende goede doelenorganisaties. Fondsenwervers die de slechte economie gebruiken om donateurs over te halen te geven zijn dus gewaarschuwd, menen de onderzoekers. Dat gaat namelijk niet meer werken.

“Rekenen op giften omdat het financieel moeilijker gaat is echt een zwak argument”, zegt onderzoeker Penelope Burk. “Die tactiek werkte wel een tijdje, maar Amerikanen vielen er slechts een maand of achttien voor. In plaats daarvan moeten fondsenwervers nu echt met iets moois komen om hun boodschap over te brengen en te laten zien dat ze slagen in hun missie.”

Meer kans op giften
Organisaties die dat doen, worden beloond, zegt Burk. “Vier van de vijf Amerikanen hebben aangegeven dit jaar minimaal net zoveel te doneren als in 2011. Organisaties die goede resultaten kunnen aantonen, maken veel meer kans op giften van deze donateurs dan organisaties die niets doen. Als je als organisatie laat zien dat je ook in moeilijke tijden je doelen kunt bereiken, kun je op veel sympathie rekenen. Je laat dan zien dat je je richt op innovatie en kostenefficiëntie en dat wordt gewaardeerd.”

Het onderzoek is gehouden door Cygnus Applied Research, een consultancybureau voor de non profitsector. Klik hier voor een samenvatting van het rapport.