'Donateur belangrijk, maar nog geen uitgangspunt'

Meer dan de helft van de fondsenwervende organisaties heeft het onderhouden en ontwikkelen van relaties met donateurs niet vastgelegd in een strategisch plan, blijkt uit onderzoek
Meer dan de helft van de fondsenwervende organisaties heeft het onderhouden en ontwikkelen van relaties met donateurs niet vastgelegd in een strategisch plan, blijkt uit onderzoek
4 oktober 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Fondsenwervende organisaties vinden het heel belangrijk om het belang van donateurs centraal te stellen, toch nemen zij hun donateurs vaak nog niet als uitgangspunt. Die conclusie staat in een onderzoek naar fondsenwervende organisaties van De Toekomst van Fondsenwerving en Dunck Loyalty Marketing dat onlangs werd gepresenteerd bij Goede Doelen Nederland.
 
Driekwart van de fondsenwervende organisaties vindt het onderhouden van relaties met donateurs minstens zo belangrijk als het werven van nieuwe donateurs. En het belang van het centraal stellen van de donateur bij fondsenwerving wordt breed erkend. Veel organisaties zijn daar ook in de praktijk mee bezig en hebben plannen om dat komend jaar nog meer te doen. Tegelijkertijd is er nog veel te winnen en te leren van elkaar. Tot die slotsom komen De Toekomst van Fondsenwerving en Dunck Loyalty Marketing in een gezamenlijk onderzoek naar de honderd grootste fondsenwervende organisaties.

Omslag nodig
Om de donateur daadwerkelijk centraal te stellen bij alle fondsenwervende activiteiten en beslissingen, is er een omslag nodig, menen de onderzoekers. Nu beperken fondsen zich nog vaak tot het welkom heten van donateurs, af en toe bedanken en vragen naar een mening.
 
Onderzoeksresultaten
Dit wordt onderbouwd door de onderzoeksresultaten. Meer dan de helft van de fondsenwervende organisaties heeft het onderhouden en ontwikkelen van relaties met donateurs niet vastgelegd in een strategisch plan. Dertig procent stuurt zelden of nooit communicatie naar donateurs zonder giftverzoek. En zestig procent vraagt zelden of nooit aan donateurs welke verwachting zij hebben van de relatie met het goede doel.

Donateursrelaties
Toch wordt de donateur zeker niet vergeten. Tachtig procent van de fondsenwervende organisaties vindt dat ze de verantwoordelijkheden voor het onderhouden van donateursrelaties goed te hebben belegd. Meer dan zeventig procent heeft een programma om de donateur te verwelkomen bij de organisatie. En de meeste respondenten die nog niet zo’n programma hebben, willen dit volgend jaar wél (88 procent).
 
De meest spraakmakende onderzoeksresultaten worden dinsdag 9 oktober om 10:00 uur toegelicht bij Nederland Filantropieland via de webinar ‘Hoe donateur centraal werkt fondsenwervend Nederland eigenlijk?’. Opgeven kan via de website.