fiKks: slimme hulp voor mensen met geldproblemen

9 april 2020
Nieuws | | (Social) Impact

Maar liefst 1 op de 5 huishoudens in Nederland kampt met problematische schulden. Doordat er nog altijd een taboe op geldproblemen rust, is de drempel om erover te praten hoog. Mensen met geldzorgen trekken vaak pas aan de bel als de schuld flink is opgelopen. Dat maakt de schuldenproblematiek een van de grootste onzichtbare problemen van de maatschappij. De introductie van de app fiKks en een online buddy is een veelbelovende innovatie en een schaalbaar initiatief, betoogt founder Ron Steenkuijl.
 
Door: Ron Steenkuijl*
 
De schuldenproblematiek raakt allerlei facetten van de samenleving. Ook het bedrijfsleven. Terwijl juist daar de kansen liggen voor de vroegsignalering van financiële problemen: geldzorgen veroorzaken stress, leiden tot verminderde productiviteit en in uiterste gevallen zelfs tot loonbeslag. Allemaal signalen dat er iets mis is, die in de eerste plaats door collega’s of de werkgever kunnen worden opgevangen. Hier kan dan ook een deel van de oplossing liggen, dachten de initiatiefnemers van fiKks.

Werkt als een dating-app

Als concrete hulp bij schulden werd in 2018 de digitale buddy fiKks gelanceerd, in de vorm van een app. Het werkt een beetje als een datingapp: iemand met geldzorgen maakt gratis en anoniem een account aan en kiest op basis van een korte biografie een persoonlijke buddy. Deze buddy, een online vrijwilliger, biedt concrete hulp én steun. Doordat de buddy ten minste een basiscursus over schulden heeft moeten doorlopen, kan diegene financiële vragen beantwoorden, helpen bij het invullen van het inkomsten- en uitgavenoverzicht en de te nemen acties op een rijtje zetten.

Dijsselbloem eerste buddy

Na de lancering van de app ging het hard. Jeroen Dijsselbloem sprak zijn steun uit voor het initiatief en werd zelfs de allereerste buddy. Hij heeft inmiddels de hulpvraag van zijn deelnemer Martin afgerond en spreekt uit ervaring wanneer hij zegt dat de manier van fiKks werkt. Doordat hulp anoniem en op afstand gegeven kan worden, is de app voor iedereen toegankelijk. De relatie met de buddy maakt het tegelijkertijd persoonlijk.
 
“Betalingsachterstanden bij particulieren zijn een groot maatschappelijk probleem. FiKks helpt te voorkomen dat deze mensen echt in de problemen raken.”
  • Jeroen Dijsselbloem, de eerste buddy bij fiKks
 

In elk bedrijf te implementeren

Met de app is een schaalbaar initiatief gerealiseerd, dat in elke organisatie uitgerold kan worden. Doordat de hulp volledig digitaal geboden én gevraagd wordt, is fiKks in elk bedrijf te implementeren. Inmiddels is fiKks ook onderdeel van de Nederlandse Schuldhulproute. In de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) werken bedrijven, gemeenten en schuldhulpverleners samen om de hulpvrager zo snel mogelijk naar de juiste hulpaanbieder te verwijzen. fiKks is op deze route de tweede afslag: bedoeld voor mensen met geldzorgen die wél zelf de regie kunnen houden, maar simpelweg een luisterend oor en overzicht nodig hebben. Hiermee gaan we ook versnippering van hulpverlening tegen. Na het ingaan van de NSR is het voor de hulpvrager duidelijk waar die moet zijn voor laagdrempelige, online hulp. 

Toegankelijker en breder inzetbaar

fiKks staat. En het werkt. Begin 2020 worden er ruim 1.600 deelnemers in de app geholpen door maar liefst 845 buddy’s. Nu is het tijd om de app door te ontwikkelen. Er ligt bijvoorbeeld een wens voor een digitaal dossier, zodat het gemakkelijker wordt om financiële gegevens mee te nemen van de ene hulpverlener naar de andere. De hulpvrager hoeft zo niet steeds opnieuw het tijdrovende, en vaak ingewikkelde, traject van inzichtelijk maken van inkomsten en uitgaven te doorlopen. Dat maakt de app nog toegankelijker en bovendien breder inzetbaar. 
 
►Wilt u weten wat fiKks voor uw bedrijf kan betekenen? Of wat u voor fiKks kunt betekenen? Kijk dan op www.samenmetfikks.nl
 
In het begin was er regelmatig contact met mijn deelnemer. Er was veel schaamte, maar gelukkig heeft ze die schaamte kunnen overwinnen en door het bespreekbaar te maken zijn de schulden niet verder opgelopen. Sterker nog, ze is nu al bijna schuldenvrij. Zolang zij het fijn vindt, blijf ik nog contact houden.”
  • Buddy Renate
 
*Gastauteur Ron Steenkuijl is directeur Corporate affairs van ADG Dienstengroep, dat behoort tot de tien grootste werkgevers in Nederland dat inclusiviteit hoog in het vaandel heeft staan. Als familiebedrijf is ADG sinds 1952 jaar uitgegroeid tot een groep met 55.000 medewerkers, allemaal werkzaam in Nederland, actief in de zakelijke dienstverlening. ADG bestaat uit drie clusters en elf bedrijven binnen de domeinen Facility Management, Personeelsdiensten en Zorg en Welzijn. Steenkuijl is daarnaast o.a. founder en bestuursvoorzitter van fiKks, lid van de RvT van MVO Nederland en bestuurslid van Start Foundation.