Digital Buzz Winners: goede doelen die scoren op social media

23 november 2017
Nieuws | | Fondsenwerving

Met het nieuwe jaar in zicht, worden de lijstjes weer uit de grond gestampt. Adformatie komt met een lijst van online successen binnen tien verschillende branches: de Digital Buzz Winners. In de eerste aflevering worden enkele goede doelen onder de loep genomen. 

De Top 10 non-profitorganisaties


 













































Uit de 23 onderzochte goede doelen blijkt dat Natuurmonumenten, KWF en Het Rode Kruis de populairste non-profitorganisaties van het afgelopen jaar zijn op social media. Op basis van berichtvolume op marketing- en communicatiewebsites en op social media is het Rode Kruis volgens de onderzoekers het populairst. Zo werd Het Rode Kruis het vaakst genoemd op social media en ruim 11.000 keer genoemd in artikelen. Natuurmonumenten scoort op marketingwebsitevolume en social mediavolume ook hoog, maar scoort veel hoger op sentiment met bijvoorbeeld de campagne ‘Bescherm de kust!’ en ‘Kom op voor het landschap’.

Populaire campagnes

Uit het onderzoek van Adformatie blijkt dat de ‘Rookvrije Generatie’-campagne van de Hartstichting, het Longfonds en het KWF veel besproken wordt op social media. Ook de campagne ‘Dress Red Day’ van de Hartstichting is voer voor social posts. Online verschenen er honderden posts met de hashtag #dressredday. Uit de Brand Monitor blijkt dat de posts een gezamenlijk potentieel bereik hadden van bijna elf miljoen.
Een van de meest bekende campagnes van een goed doel is Serious Request van het Rode Kruis, waarbij radiozender 3FM nauw betrokken is. Afgelopen editie was met name speciaal vanwege de ongeneeslijk zieke Tijn, die met zijn nagellakactie eigenhandig ruim 2,5 miljoen euro ophaalde voor het goede doel. Vooral op social media was de actie mateloos populair. In meer dan 43 procent van de berichten rondom Serious Request werd Tijn genoemd.  
Een andere bekende campagne is ‘Run for KIKA’, voor het onderzoek naar kinderkanker. Het afgelopen jaar verschenen er ruim tweeduizend berichten op sociale media met een totaal potentieel bereik van bijna vijf miljoen. Opvallend is dat ruim 58 procent van de berichten omtrent ‘Run for KIKA’ afkomstig is van Instagram.

Minder goed

Hoewel Greenpeace op de zesde plaats staat, krijgt de milieuorganisatie ook veel kritiek op social media. De organisatie lijkt veel lof te krijgen voor haar werk, maar de middelen die Greenpeace inzet worden niet altijd gewaardeerd. Op social media spreekt men volgens de onderzoekers van een agressieve benadering. 
Ook Amnesty International kreeg kritiek te verduren, vooral omtrent de actieve promotie van het theaterstuk ‘Fuck the Police’, dat ingaat op etnisch profileren. Sinds september verschenen er bijna 300 berichten met een negatief sentiment omtrent Amnesty International. Veel social mediagebruikers vinden dat de organisatie hiermee te ver gaat.

Het onderzoek

Bij het maken van de Top 10 zijn de volgende organisaties in het onderzoek opgenomen: Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, War Child, Artsen zonder grenzen, Wereld Natuur Fonds, UNICEF, Rode Kruis Nederland, Cordaid, Plan Nederland, Natuurmonumenten, Kerk in Actie, Alpe d’Huzes, Stichting Ouderenfonds, Oxfam Novib, Amnesty International, Greenpeace, Terre des Hommes, CliniClowns, Dierenbescherming, Leger des Heils, Nierstichting, het Longfonds en KIKA Kinderenkankervrij.

De Top 10 is gebaseerd op het social volume, (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het marketing / klantcontact website volume (Emerce, Frankwatching, Marketing Fuel, Marketingfacts, Nieuws Social, Customerfirst, Klantcontact, CommunicatieOnline, MarketingTribune, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, Communicatie, Fonk Online, Customertalk, Somention, Klantcontact.nl, Nederlands Medianieuws, MarketingOnline, Marketing Guys, DutchCowboys, Sprout, InSocial en Teleperformance) en het positieve sentiment van de berichten.
 
Klik hier voor het volledige artikel van Adformatie.