Toon alles (1)

De Dikke Blauwe van Bèta naar Echt: 'sticky factor'

29 februari 2016, 09:39
Bezoekers blijven veel langer 'hangen' op nieuwe DDB-website
Bezoekers blijven veel langer 'hangen' op nieuwe DDB-website
De nieuwe website van De Dikke Blauwe is vanaf vandaag officieel geen 'test-site' meer. De Bèta-versie die vorige maand werd gelanceerd is onder andere met de hulp van de veel (nieuwe) gebruikers genezen van slechts een klein aantal kinderziektes. Om dat heugelijke feit te vieren, krijgen de relaties van De Dikke Blauwe een smaakvolle attentie. Opvallendste resultaat na de eerste weken: significant meer bezoekers, maar vooral de 'sticky factor', wat betekent dat zij bijna tweemaal zo lang blijven 'hangen'.
 
DDB-uitgever Johan Dijk is meer dan tevreden over de eerste weken: 'We gaan ons niet blindstaren op de eerste bezoekerscijfers - er zal zeker een 'begin-effect' zijn van extra nieuwsgierigen die graag wat rondneuzen op een nieuwe website. Maar wij zijn helemaal niet uit op massa-bereik. Het gaat bij ons om de kwaliteit van de bezoekers: bestuurders-beslissers aan zowel de vraagzijde als aanbodzijde van filantropisch geld. We zijn echter wel echt verrast door de meer dan verdubbeling van de gemiddelde bezoektijd. Dat cijfer zakt voorlopig nog niet weg, integendeel. We concluderen voorzichtig dat er klaarblijkelijk voldoende en ook verrassende content bij ons te vinden is. Dit krijgen we ook terug uit de evaluatieformulieren die we van bezoekers hebben gekregen. Er waren zelfs twee respondenten die het zelfs allemaal 'te veel' vonden...'
 
Hoofdredacteuren Edwin Venema en Charles Groenhuijsen zijn zeer enthousiast over de publicatiemogelijkheden van de volledig in-huis ontwikkelde software. Groenhuijsen: 'We kunnen nu zelf zonder programmeurs alle mogelijke content uploaden, in toenemende mate filmpjes die we als afspeelscherm in teksten plaatsen. Weg met al die lelijke links: het is plug & play. Dat geldt ook voor bijlagen en illustraties. Daarnaast kunnen we op onze Select-pages, een soort startpagina's, informatie keurig thematisch geordend bij elkaar zetten.'
De techniek is echter wel een hulpmiddel benadrukt Venema: 'Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit en variatie van de inhoud. Door een uitbreiding van ons redactieteam kunnen we gelukkig steeds meer eigen verhalen leveren die echt iets toevoegen. Onze leden betalen niet voor overgeschreven persberichten. En ik beschouw het als een compliment dat andere websites in de sector ons nieuws overnemen, al zou het sjiek zijn dat ze dan ook de bron vermelden.'
 
Een belangrijk onderdeel van de nieuwe website wordt gevormd door de zogenoemde Newsrooms. Uitgever Dijk: 'In de Newsrooms beschrijft het redactieteam van De Dikke Blauwe organisaties en personen die actief zijn in het domein van doneren & sociaal investeren dusdanig dat stakeholders zoals journalisten, major donors, social investors en adviseurs zoals private bankers snel objectieve documenten en relevant nieuws kunnen vinden. De Newsrooms worden geproduceerd in eigen beheer, maar wel in goed overleg met personen en organisaties die bereid zijn een bijdrage in de kosten hiervoor te leveren. De DDB-redactie behoudt zich het recht voor organisaties te weigeren die niet kunnen of willen voldoen aan de minimale spelregels die horen bij een objectieve, redactionele nieuwszender.'
 
Het concept van de Newsrooms vindt uitgever Dijk een innovatieve aanvulling op het bestaande palet aan marketingmiddelen: 'De Dikke Blauwe bouwt in hoog tempo aan de eerste redactionele databank in de sector. Als uitgeefhuis en journalistieke zender geloven wij in de kracht van editorial marketing: overtuigen door content die door onze lezers als geloofwaardig en waardevol wordt beoordeeld.' Bij de start van De Dikke Blauwe profileren zich inmiddels al zo'n vijftig organisaties met een Newsroom.
 
Betekenen die Newsrooms dat De Dikke Blauwe stopt met haar gedrukte dikke jaarboek? Dijk: 'In tegendeel. Dat boek heeft in korte niet niet alleen al een vaste plek op bureaus van notarissen en adviseurs van major donors veroverd, maar ook in de sector zelf. Dat 'ouderwetse' papieren naslag- en inspiratieboek blijft dus zeker onderdeel uitmaken van ons concept en je zult onze huidige partners daarin in het najaar - De Dikke Blauwe.3 verschijnt in september - ook weer tegenkomen.'
 

Wilt u meer informatie over DDB's Newsrooms? Mail uitgever Johan Dijk: klik hier.
Wilt u meer informatie over het redactionele concept of wilt u met de hoofdredactie spreken? Mail hoofdredacteur Edwin Venema: klik hier
 

Beste hoofdredactie: ik wil graag dit kwijt over de De Dikke Blauwe

Gebruik onderstaand formulier om uw opmerkingen over het nieuwe DDB Journaal en de nieuwe website www.dedikkeblauwe.nl door te geven aan de hoofdredactie.
Aanhef
Voornaam
Achternaam
Email
Verbeterpunten nieuwe opiniemagazine DDB Journaal
Verbeterpunten nieuwe website www.dedikkeblauwe.nl
En dan wil ik nog dit kwijt
 
gerelateerde items