De Dikke Blauwe in NRC Handelsblad: ‘Kwestie van vertrouwen’

10 februari 2021, 09:17
De Dikke Blauwe in NRC Handelsblad: ‘Kwestie van vertrouwen’
De Dikke Blauwe in NRC Handelsblad: ‘Kwestie van vertrouwen’
Topcolumnist Frits Abrahams van NRC Handelsblad bespreekt in zijn column ‘Kwestie van vertrouwen’ van 10 februari de dilemma’s waarmee burgers worstelen: wie kun je nog vertrouwen als het om informatie en feiten gaat? Als hij meer informatie over Save the Childeren opzoekt, stuit hij op De Dikke Blauwe: ‘een onafhankelijke journalistieke website met opinie en nieuws over filantropie’. Maar of de onafhankelijke journalistiek ook troost biedt?

‘De laatste tijd valt het me steeds moeilijker om te bepalen wie wel of niet te vertrouwen is. Dat ik mezelf niet altijd kan vertrouwen, is nog tot daaraan toe, maar waarom zoveel moeite met anderen?’, begint Abrahams zijn column. De waarheid over pop- en sporthelden blijkt moeilijk te reconstrueren. Abrahams: ‘Wie moet ik geloven? Wist ik het maar. Vertrouwen is iets wat je niet kunt forceren, het is kwetsbaarder dan wantrouwen.’

Abrahams vraagt zich bijvoorbeeld af hoe het zit met de hartverscheurende filmpjes van Save the Childeren die hij dagelijks voorbij ziet komen: ‘Voor drie euro per maand kun je een kind levensreddende hulp bieden. Morgen meteen doen, denk je dan, of eerst nog even kijken of er wat meer informatie over die organisatie te vinden is? Dat probeer ik, waarna ik stuit op een publicatie uit 2019 van De Dikke Blauwe, een onafhankelijke journalistieke website met opinie en nieuws over filantropie, die Save the Children verwijt te hoge cijfers over kinderen in oorlogsgebied te verstrekken.’

Abrahams concludeert: ‘Het wantrouwige duiveltje in mij ziet zijn kans schoon en roept: „Is dat nog wel allemaal te vertrouwen als ze hun cijfers opblazen?’ Maar voordat hij te lang doorgaat, weet ik hem de mond te snoeren. ‘En wat dan nog’, roep ik terug, ‘wil je soms beweren dat ik nu maar één euro per maand hoef te geven omdat ‘slechts’ 1 op de 18 kinderen in oorlog leeft?’

Bron: NRC Handelsblad
gerelateerde items