De allereerste mobiele collecte van Nederland

17 april 2020, 00:00
De huis-aan-huiscollecte van de Hartstichting viel vanwege de coronacrisis in het water. Hierdoor konden de ruim 40.000 collectanten niet langs de deur en loopt het goede doel een belangrijke inkomstenbron mis. En dat terwijl geld voor onderzoek juist in deze tijd zo belangrijk is. Daarom heeft Hartstichting Mobile Interaction Company (M.I.C) benaderd voor het realiseren van een 100% mobiele collecte, als alternatief voor de huis-aan-huis collecte. 
 
Mobiel collecteren
Op maandag 6 april ontvingen de collectanten een sms of e-mail, met de vraag om dit jaar bij te dragen aan de mobiele collecte. Deze uitnodiging bevatte een link naar een persoonlijke collectepagina. Met één klik op dit linkje wordt de mobiele collecte gestart. Allereerst krijgen collectanten informatie waarom ze worden uitgenodigd om mobiel te collecteren. Ook krijgen ze uitleg hoe ze mobiel kunnen collecteren. Vervolgens kunnen ze eenvoudig via WhatsApp buren, vrienden, collega’s en familieleden uitnodigen om te geven aan Hartstichting. Deze mensen ontvangen een persoonlijk WhatsApp bericht van de collectant.
Deze gift is, net zoals een bijdrage collectebus, eenmalig en gebeurt het in tegenstelling tot het geven van contant geld via een veilig iDEAL ongeving. Gevers kunnen na afloop niet benaderd worden om donateur te worden, wat het anonieme geef-karakter van de collecte in stand houdt. 
 

Persoonlijk opbrengst
Naast het mobiel collecteren, kregen collectanten dit jaar ook inzicht in het totaalbedrag wat hij of zij heeft opgehaald. Ook werd de totaalopbrengst van de stad waar de collectant woont gecommuniceerd. Het inzicht geven in de opbrengst is gerealiseerd in samenwerking met de technische partners STB-Eudonet en CM.com en was gebaseerd op een innovatie waar M.I.C vorig jaar in samenwerking met KWF aan heeft gewerkt. 
 
Resultaat
Meer dan 2.000 collectanten zijn met de mobiele collecte aan de slag gegaan en hebben met elkaar wel 40.000 WhatsAppberichten verstuurd. Aan de oproep van deze collectant werd goed gehoor gegeven, want bijna 23.000 ontvangers gaven via de mobiele collecte aan de collectant. De mobiele collecte heeft in het totaal ruim €125.000 opgebracht. Daarnaast heeft Hartstichting geld opgehaald via Tikkie, flyers, een outdoorcampagne en Digicollect. 
 
gerelateerde items