Toon alles (1)

De Dikke Blauwe Magazine is verschenen!

17 augustus 2020, 15:00
Onze PREMIUM-leden hebben 'm inmiddels ontvangen: DDB Magazine. Het augustusnummer staat weer vol interviews, achtergronden, opinie en columns. 

De zomereditie van DDB Magazine opent met het interview dat schrijver Ronald Giphart had met Dolf Jansen. Jansen is al achttien jaar ambassadeur van Oxfam Novib. Vorig jaar was hij de afsluitende mystery guest op het Jubileumcongres van Goede Doelen Nederland. Zijn optreden daar was even vrolijk als scherp.
Ronald Giphart schoof bij hem aan in zijn woon- en werkark en sprak met hem. Over het Oxfam-schandaal, het fenomeen Bekende Nederlander en zijn ambassadeurschap. 

Laat de doelgroep het geld verdelen
Steeds meer fondsen doen het: het betrekken van de eigen doelgroep bij het toekennen van aanvragen. Beoordelingscommissies worden gevuld met mensen uit de doelgroep.  Aanvragers gaan samen om tafel om de pot te verdelen. Iedereen mag meestemmen. De overweging om zo te gaan werken, wordt ingegeven door het idee dat de filantropie meer waarde kan creëren als de mensen om wie het uiteindelijk gaat, directer betrokken worden. Martijn Arnoldus deed onderzoek naar participatory grantmaking en doet verslag. 

Zij staan in DDB100
Het stembureau is gesloten: op dit moment werkt de jury aan de 2020-editie van de lijst der lijsten: DDB100. De ranglijst met de honderd invloedrijkste spelers in de Nederlandse filantropie wordt op 19 november tijdens Civil Power bekendgemaakt, maar tot die tijd interviewt DDB-redacteur Canick Hermans een aantal van de lucky few: mensen die dit jaar in de lijst zijn opgenomen. 
 
Eerste editie innovatieonderzoek Nederland
Vier jaar geleden werd in het VK het Good Lab opgericht, een initiatief van twaalf vooraanstaande goede doelen, innovatiebureaus en experts. Doel: het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe methoden voor goede doelen om fondsen te genereren, met een ambitie om £250m aan nieuwe vormen van inkomsten. Naast vier veelbelovende nieuwe ventures heeft het initiatief eind vorig jaar haar eindrapport opgeleverd, met vele lessen op het gebied van samenwerking en radicale innovatie. Eind 2019 kwam ook de Australische GiveEasy Innovation Index for the Not-For-Profit sector uit. Maar waar staan we in Nederland eigenlijk? Ellen Janssens zocht het uit.

How delusional are you?
Auteur Rense Bos schrijft momenteel aan het boek ZIET IMPACT. Daarvoor interviewt hij een aantal experts en prominenten in het domein van private grootgevers. In DDB Magazine interviewt hij de in de VS werkende DDB-expert Kris Putnam, een van de invloedrijkste filantropie-adviseurs.
 
‘Meer dan ooit besef ik hoe je verschil kunt maken’
De aandacht voor grootgevers is in de afgelopen jaren flink gestegen. Steeds vaker treden zij ook zelf voor het voetlicht, om het belang van geven te onderstrepen en anderen te inspireren hun voorbeeld te volgen. In de serie In gesprek met grote gevers geeft Vera Peerdeman een inkijkje in hun belevingswereld. Dit keer spreekt ze met Adriaan Coppens. ‘Ik heb er een hekel aan als goede doelen meteen weer om geld vragen.’
  
Langs de Blauwe Meetlat: Ineke Sybesma
Langs de Blauwe Meetlat is een serie persoonlijke portretten van directeuren, bestuurders en andere invloedrijke personen in de wereld van filantropie, kunst en cultuur. Met een knipoog naar het feministisch maandblad Opzij, houden we hen daarbij langs onze ‘Blauwe Meetlat’ en creëren we een eigen filantropische benchmark. Dit keer staat Ineke Sybesma, directeur/bestuurder van Fonds Slachtofferhulp, in de schijnwerpers. ‘Vrienden noemen mij een sociaal activist. Ik ben inderdaad bevlogen en ik ben het eerder meer dan minder geworden. Niet rabiaat, hoor. Maar veranderingen in de samenleving gaan verdraaid langzaam.’ 
 
En verder ook nog:
  • CBF-directeur Harmienke Kloeze houdt meer van dansen dan van marcheren
  • Ann Gummels over onderzoek naar vermogensfondsen
  • CFF-katern: Alles over bedrijfsfilantropie, met bijdragen van Lonneke Roza, Margot Cooijmans en Marc Wortmann
  • Artikelen en columns van Kris Putnam, Marc van den Tweel, Edwin Venema en Mirjam Vossen

DDB9 ontvangen? Bestel 'm via het formulier hieronder.

Bestel nu De Dikke Blauwe Magazine

Dit magazine kost € 8,95. Vul onderstaand formulier in en click op 'Nu bestellen'. Velden gemarkeerd met een rood streepje zijn verplicht. Verzendkosten binnen Nederland en België bedragen €2,50.
Ik bestel hierbij:




Voornaam
Achternaam
Organisatie
BTW-nummer
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
E-mail
Ik wil meer dan 1 exemplaar bestellen, namelijk:
Betalingsverplichting

gerelateerde items