Toon alles (1)

Crowdfunding voor cultuur springlevend

1 februari 2019, 12:57
Crowdfunding voor cultuur blijkt springlevend
Crowdfunding voor cultuur blijkt springlevend
Voordekunst, platform voor crowdfunding in de creatieve sector, beleefde in 2018 haar beste jaar ooit. Niet alleen werd het hoogste totaalbedrag gedoneerd, ook steeg de gemiddeld opgehaalde funding per campagne en was het slagingspercentage hoger dan ooit.

‘Na een uitermate succesvol 2016, bleven de cijfers in 2017 wat achter. De oorzaak hiervoor hebben we nog niet achterhaald, maar feit is dat we afgelopen jaar konden afsluiten als meest succesvolle jaar ooit. Er werd meer dan 59.000 keer gedoneerd met een gemiddelde waarde van €72. In totaal leverde dit €4,3 miljoen aan donaties op. Voordekunst sloot 2018 af met ruim €20 miljoen op de teller.’

Hoog slagingspercentage
‘De kern van voordekunst is dat we het voor de makers doen. We helpen kunstenaars en kunstinstellingen zo goed mogelijk bij het opzetten (en uitvoeren) van hun campagnes. Dat verklaart ons slagingspercentage van 84%! Dit is uniek voor een crowdfunding platform met meer dan 700 actieve campagnes per jaar.’

Succesvolle campagnes
‘In 2018 werden 616 campagnes succesvol afgerond. Inmiddels zijn meer dan 3.500 campagnes gefinancierd via voordekunst. Afgelopen jaar hebben we een aantal belangrijke nieuwe ‘tools’ voor makers en instellingen ontwikkeld om een nog breder publiek te kunnen bereiken voor hun campagnes. Zonder bijdragen van Amerborgh International, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Fonds Cultuurparticipatie was dit niet  mogelijk geweest.’

Bron: voordekunst

Bekijk hier de infographic 2018 met alle feiten en cijfers
 
gerelateerde items