CoolCharity moet van goede doelen weer 'coole merken' maken

9 mei 2006
Nieuws | | Goede doelen

Binnenkort brainstormen tien goede doelen samen met een keur van merkstrategen kostenloos over hun merkstrategie. De goede doelenorganisaties worden door de professionals gestimuleerd na te denken over hun imago en communicatie. De workshops vormen een eerste activiteit van het informele platform “CoolCharity”, een ideëel initiatief van Cool Unlimited, de organisatie achter de commerciële merkverkiezingen CoolBrands en Superbrands .

CoolCharity is als ideëel broertje van CoolBrands en SuperBrands mede omarmd door Porter Novelli Nederland. Dit full service pr-bureau geeft daarmee invulling aan zijn 25-jarig jubileum. FM vroeg Frank Peters van Porter Novelli om een toelichting op dit initiatief.

FM: Wat is CoolCharity nu precies, een stichting?
Peters: “CoolCharity is geen stichting, maar meer een informeel platform, een partnership die tot doel heeft sympathieke charitatieve instellingen in Nederland te ondersteunen om zo uit te kunnen groeien tot ‘coole’ publieksmerken. En ze dus te verlossen van hun stoffige of geitenwollensokken-imago.”

FM: Goede doelen zijn dus un-cool?
Peters: “Veel goede doelen hebben moeite om met name jongeren aan zich te binden. Zij hebben te maken met een vergrijzende achterban. Wij willen ze helpen om beter naar zichzelf te kijken en om aan te tonen dat ook zij coole publieksmerken kunnen worden door een juiste merk- en communicatiestrategie. Tien goede doelen gaan in tien sessies met allerlei professionals hun merkstratgie en communicatie stevig doorlichten. De globale resultaten daarvan worden op 15 juni gepresenteerd.”

FM: Welke goede doelen zijn dat? Toch niet de grote, die hebben dit soort zaken doorgaans wel voor elkaar toch?
Peters: “Dat klopt. Wij hebben zelf enkele grote goede doelen als klant en die zijn op dit punt beslist heel professioneel. Nee, het gaat met name om de middelgrote en kleinere goede doelen die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Op dit moment hebben wij de briefingsformulieren uitgezonden. Op basis daarvan besluiten de goede doelen binnenkort of ze mee zullen doen. Ik kan nu dus nog geen namen noemen. Wel kan ik me voorstellen dat ze er nog over moeten nadenken, want we gaan met de vragen en analyse de diepte in.”

FM: Als de goede doelen met de billen bloot moeten, kan de informatie uit deze sessies natuurlijk niet openbaar gemaakt worden.
Peters: “Dat doen we ook zeker niet, maar wel gaan we de rode draad uit die sessies communiceren. We doen dat in combinatie met de uitkomsten van een publieksonderzoek, dat door CoolUnlimited in samenwerking met een onderzoeksbureau wordt uitgevoerd. Het gaat hier om een “CoolPanel” van zo’n 5.000 consumenten in de leeftijd van 20-45 jaar, die al eerder hebben aangegeven iets te willen zeggen over hun betrokkenheid bij goede doelen.”

FM: Zijn er nog meer activiteiten te verwachten van CoolCharity?
Peters: “De bevindingen zullen uitmonden in een publieksboek waarin we ingaan op succesfactoren van goede doelen en waarin ze ook als merk beschreven zullen worden.”

FM: Hoe zit Porter Novelli in dit initiatief?
Peters: “We hebben dit project geadopteerd en steunen het door uren. In de genoemde brainstormdag en het onderzoek hebben wij heel wat mankracht zitten. We vinden het een heel goed initiatief dat ook perfect aansluit bij onze core business.”