Postcode Loterij betreurt ‘herinneringsbrief’

Postcode Loterij betreurt ‘herinneringsbrief’
Postcode Loterij betreurt ‘herinneringsbrief’
19 januari 2018
Nieuws | | Loterijen

De Consumentenbond heeft een zogenoemd handhavingsverzoek ingediend bij de Kansspelautoriteit (KSA) naar aanleiding van de ‘herinneringsbrief’ die de Postcode Loterij begin januari stuurde. De brief, die volgens de Consumentenbond reclame bevatte, leidde tot boze reacties omdat hij sterk op een betalingsherinnering lijkt. De Postcode Loterij betreurt het dat de brief niet goed is gevallen.
 
Op social media klaagden ontvangers van de brief massaal dat ze op het verkeerde been waren gezet en onnodig waren geschrokken. Op de geadresseerde witte envelop stond op de voorzijde alleen ‘herinnering’, waardoor veel consumenten dachten dat het om een onbetaalde rekening ging. Vervolgens bleek dat het een mailing van de Postcode Loterij betrof, waarin gevraagd werd het lotnummer uit een eerdere brief van de loterij te activeren. Misleidend en ongepast, vindt de Consumentenbond.
 
‘We betreuren misverstand’
De Postcode Loterij liet in een reactie weten het vervelend te vinden dat de brief bij sommige mensen niet goed is gevallen. ‘De brief die we nu hebben verstuurd is een herinnering dat zij deze loten nog steeds kunnen activeren. Als dat niet gewenst is, dan gaat het aanbod over. Hoe dan ook betreuren we ieder misverstand en nemen we de reacties ter harte’, aldus een woordvoerder.
 
Eftelingtickets
In 2015 diende de Consumentenbond ook een handhavingsverzoek in bij de KSA vanwege een reclamebrief van de BankGiro Loterij die gratis Eftelingtickets leek te bevatten. Dit leidde ertoe dat de Goede Doelen Loterijen (waaronder de Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Vrienden Loterij) een jaar lang hun reclamepost hebben voorgelegd aan de KSA voordat die werd verstuurd. De Consumentenbond verwacht dat de KSA ook nu passende maatregelen zal nemen.