Concurrent Bol.com verovert markt via goede doelen

26 november 2009
Nieuws | | Organisatienieuws

Dezelfde prijzen als grote concurrent Bol.com en tien procent van het aankoopbedrag gaat naar een goed doel. Boekensite YouBeDo belooft deze tien procent te storten naar een goed doel naar keuze, zo meldt het blad Sprout.


Medeoprichter Michael van Loenen (27) vertelt in Sprout dat een kwart van de uiteindelijke winst gaat naar de medewerkers, driekwart naar de YouBeDo Foundation - een stichting die zich (na het schrijven van zwarte cijfers) in zal zetten voor Microkredieten. "Dat gaan we niet zelf doen. Er zijn partijen in Nederland die daar veel meer ervaring in hebben. Hoe dat uiteindelijk vorm krijgt, daar hebben we ons nog niet in verdiept."

 


Van Loenen hoopt mei 2010 een eind op weg te zijn met zijn plannen. "Dan wil ik 100.000 euro aan goede doelen gestort hebben. Gelijk aan 1 miljoen euro omzet." Helemaal uit de lucht gegrepen zijn die cijfers niet, aldus Sprout. In Nederland wordt er jaarlijks voor 647 miljoen euro per jaar aan boeken verkocht. "In theorie kunnen we jaarlijks 60 miljoen euro aan goede doelen storten."

 


Maar zo'n vaart loopt het nog niet. De teller staat woensdagavond op iets meer dan 2.500 euro. Het populairste goede doel is KWF Kankerbestrijding.