Civil Society 2009: Optimaal contact met belanghebbenden

18 juni 2009

Hoe doe je dat? 17 (Transpositio) en Arie de Kluyver (CBF) sloegen aan het co-creëren.


In het vernieuwde CBF-keur is het zorgen voor een optimale relatie met belanghebbenden als principe opgenomen. Mooi. Maar wat zijn dat, belanghebbenden? En hoe doe je dat, een optimale relatie? Willen alle belanghebbenden wel hetzelfde?

Doude van Troostwijk nodigde de deelnemers uit om een paar prangende vragen in te dienen, waar we dan mee aan de slag zouden kunnen. Maar het kleine aantal deelnemers en het late middaguur zorgden voor een slome stemming. Niets leek erg prangend.

Toch had Doude van Troostwijk een paar belangwekkende dingen te melden.

 


Belanghebbendheid = wederkerigheid

Ook hier was co-creatie het toverwoord. Samenwerken en dan ook iedereen mede-eigenaar maken van oplossingen. Crowdsourcing, lead-users, de deelnemers draaiden er hun hand niet meer voor om. Dát is de nieuwe manier van problemen oplossen, aldus Van Troostwijk. Als oefening samen een Wikipedia-lemma meken, een paneldebatje houden en een forum-debat zoals op internet doen. Dat hielp om de deelnemers los te schudden.

Kernvraag: wat is in vredesnaam een belanghebbende?

Na enig debat kwam de zaal eruit: belanghebbendheid houdt altijd wederkerigheid in.

 


Het allermoeilijkste voor ngo's

Van Troostwijks 10 tips maakten debat los. Alle betrokkenen hebben behoeften én belangen en die kun je maar beter goed kennen. Daar kon iedereen zich nog wel in vinden. Lastiger werd het al bij: Belanghebbendenbeleid gaat over inhoud en niet over vorm (dat geldt dan zeker niet voor jongeren, merkte een deelnemer op die ook de Young Lab sessie had gevolgd). Ook mooi: transparantie is noodzakelijk, maar niet voldoende. Geen probleem vond de zaal. Maar niet eenvoudig.

Nog zo een: communicatie moet altijd wederzijds zijn. Een open deur, maar het allermoeilijkste voor organisaties die zóveel te melden hebben. En is dat niet strijdig met die inhoudelijke focus?

 


Denk zelf mee

En, misschien de allerbelangrijkste van Troostwijks Tien Tips: betrokkenheid moet daadwerkelijk gestalte krijgen door het geven van invloed.

‘Ik weet niet of ik daar zoveel voor voel,' merkte een aanwezige schuchter op.

Voor Van Troostwijk staat het vast: ‘De tijd van eenrichtingsverkeer is definitief voorbij. Of we dat nu leuk vinden of niet. Het wordt niet makkelijker, maar wel interessanter.'

Overigens wordt iedereen van harte uitgenodigd om co te creëren: troostwijk@transpoitio.nl over de relatie met belanghebbenden.

‘Word zelf een lead-user!' animeerde Van Troostwijk.

 


Zie ook:

www.transpositio.nl

www.cbf.nl