CBF: opletten bij giften aan particulier initiatief via de eigen bankrekening

Bij geld vragen hoort de verantwoordelijkheid ook transparant te zijn.
 
Bij geld vragen hoort de verantwoordelijkheid ook transparant te zijn.
 
7 februari 2018
Nieuws | | Organisatienieuws

Het CBF wil dat mensen zich meer bewust worden waar ze geld aan geven. Bij particuliere initiatieven moeten ze weten waar het geld terechtkomt en kunnen ze vragen om transparantie.

Het CBF ziet steeds vaker dat particulieren via Facebook of via andere socialemediakanalen fondsen werven. Achter zo’n particulier initiatief zit meestal geen stichting of andere rechtspersoon. Dat betekent dat fondsen op persoonlijke titel worden gevraagd en op een persoonlijke rekening worden gestort.

Er ontstaan de laatste tijd allerlei initiatieven om geld te werven voor goede doelen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld crowdfunding via whatsapp. Sinds 2016 wordt door gebruikers Whatsapp steeds meer gebruikt als kanaal om de contacten te vragen om te doneren. 

Transparant zijn

Daarnaast zijn er allerlei apps die het steeds eenvoudiger maken om te doneren. Volgens het CBF zijn dit goede innovaties met het streven goede doelen in de wereld verder te helpen, maar is het zaak om niet alleen het hart maar ook het hoofd te laten spreken. Het CBF adviseert bij particuliere acties waar aan het brede publiek donaties worden gevraagd, om te vragen naar hoe die fondsen besteed worden. Bij geld vragen hoort de verantwoordelijkheid ook transparant te zijn.
 
CBF