CBF nieuwe stijl

CBF nieuw logo
CBF nieuw logo
3 februari 2022
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Sinds deze week voert het CBF een nieuwe naam en nieuwe stijl. CBF staat niet meer voor Centraal Bureau Fondsenwerving, maar is nu een zelfstandige naam met een nieuwe toevoeging: ‘Toezicht op goeddoen’. Harmienke Kloeze, directeur van het CBF: “Door fondsenwerving niet meer in onze naam te dragen en als onderschrift te kiezen voor ‘Toezicht op goeddoen', verschuiven we de focus van de instroom van geld naar wat er met het geld wordt gedaan. Dat sluit aan bij de maatschappelijke ontwikkeling om meer nadruk op impact te leggen.”

De herpositionering is het gevolg van ontwikkelingen in de goededoelensector, de Toekomstvisie Erkenningsregeling, interne gesprekken en gesprekken met diverse stakeholders. Kloeze: “Zo maken we bovendien mogelijk dat ons werkterrein zich kan verbreden. In ons logo vind je onze taken terug. Het oog staat voor toezicht en inzicht en je kunt ook een check-teken ontdekken als symbool voor 'het is goed bevonden’.”

Meer dan toetsing
Het CBF wil als toegankelijke toezichthouder het vertrouwen in het werk van Erkende organisaties bevestigen en vergroten. Naast toetsing en toezicht is het CBF er ook om informatie te verzamelen, data te delen en te reflecteren op ontwikkelingen. Daar hoort bij een grotere bekendheid en een bredere en sterkere positionering van de CBF-Erkenning. Het eerste zichtbare resultaat is een compleet nieuwe uitstraling met een herkenbaar logo voor het CBF en de Erkenning. Deze stijl is ontwikkeld door reclamebureau Living the Brand.

Landelijke campagne
Om de bekendheid en het vertrouwen in goeddoen een impuls te geven, start het CBF op 7 februari met de campagne ‘Achter elk Erkend Goed Doel staat CBF’. Een landelijke campagne die op de NPO-tv-zenders en online-mediakanalen te zien is. In de tv-commercials komt het CBF nieuwe beeldmerk letterlijk tot leven, te midden van beelden uit goededoelensectoren. Alle Erkende Goede Doelen hebben op 27 januari een toolkit ontvangen met het nieuwe Erkenningslogo en communicatiematerialen om aan te kunnen haken bij de commercial.

Kijk voor meer informatie op www.toezichtgoeddoen.nl

CBF