CBF-keur lucratief

9 november 2006
Nieuws | | Validatie & Toezicht

Dat het CBF-keurmerk goede doelen in de ogen van het publiek betrouwbaarder maakt, daarover zijn de meeste mensen het wel eens. Uit onderzoek van socioloog René Bekkers blijkt het keurmerk de laatste tien jaar ook in financiële zin gunstig te zijn geweest voor de door het CBF deugdelijk bevonden fondsen.


Bekkers, een van de auteurs van GIN-2005, keek tijdens zijn onderzoek naar de periode 1994-2004. Het blijkt dat goede doelen die het CBF-keurmerk werd toegekend hun inkomsten met gemiddeld 7% zagen stijgen. Fondsen zonder het keurmerk kwamen er een stuk bekaaider af: zij moesten het doen met een jaarlijkse gemiddelde groei van hun inkomsten met 1%.



Bekkers concludeert na bestudering van de gegevens van 157 bij het CBF aangesloten doelen dat de inkomsten van de fondsen in het onderzochte decennium een sterkere groei hebben doorgemaakt dan de economie. "Nu weten we dat deze groei gedeeltelijk is veroorzaak door de invoering van het CBF-Keur," aldus Bekkers.



Niet elk doel met keurmerk profiteerde overigens in dezelfde mate. Doelen die jaarlijks meer dan 5 miljoen euro te besteden hadden, realiseerden minder groei na toekenning van het keurmerk. Het zijn voornamelijk de middelgrote doelen die profiteerden. Goede doelen die zich exclusief richten op het buitenland zagen hun inkomsten nauwelijks stijgen.



Het complete rapport kunt u hier downloaden.