Bulkmail goede doelen bereikt beleidsmakers nauwelijks

1 mei 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Goede doelen moeten hun digitale campagnetactieken heroverwegen. Volgens een rapport van het Britse adviesbureau Social Change Agency zijn de bestaande benaderingen niet effectief en schaden ze vertrouwen. Zeker als je beleidsmakers mailt om verandering tot stand te brengen, is het een verouderde en schadelijke techniek, zo stellen de onderzoekers.
 
Hoewel goede doelen met digitale campagnes grote aantallen mensen hebben kunnen mobiliseren, zijn volgens de onderzoekers veel succesfactoren meer gericht op schaalbaarheid dan op impact. De onderzoekers interviewden goede doelen, providers en politici. Volgens het rapport melden de geïnterviewde parlementsleden dat ze de meeste aandacht schonken aan individuele berichten van mensen over hun ervaringen met een bepaald probleem dan op de standaard bulkmails. ‘Beleidsmakers zijn vaak meer onder de indruk van een kleiner aantal op maat gemaakte, specifieke communicatie’, meldt het rapport. ‘Het grote aantal e-mails of tweets voor is te veel om allemaal te behandelen, waardoor sommige beleidsmakers soms zelfs al het contact met het goede doel weigeren. En dat heeft weer negatieve impact op het publiek.’
 
In plaats van te vertrouwen op een grote hoeveelheid e-mails, zegt het rapport, moeten goede doelen overwegen ​​gepersonaliseerde videoboodschappen toe te voegen of virtuele vraag-en-antwoordsessies op Twitter. Op die manier komt er eerder contact tot stand tussen beleidsmakers en het goede doel en haar achterban.