Betaald voetbal haalt meer geld uit sponsoring

Betaald voetbal haalt meer geld uit sponsoring
Betaald voetbal haalt meer geld uit sponsoring
28 september 2012
Nieuws | | Sponsoring

Crisis of geen crisis, de 36 betaald voetbalclubs in Nederland halen dit seizoen meer geld uit sponsoring dan vorig jaar. Op basis van een inventarisatie door SponsorTribune, waar bijna alle clubs aan hebben bijgedragen, kunnen de totale sponsorinkomsten vastgesteld worden op 222,65 miljoen euro in dit seizoen tegenover 211 miljoen in het seizoen 2011 - 2012. Daarvan is het merendeel natuurlijk voor de 18 Eredivisieclubs met 188,9 miljoen.

Opvallend is dat de stijging niet veroorzaakt wordt door meer sponsorinkomsten uit de hoofdsponsoring. Daar is zelfs sprake van een kleine daling. Een verklaring kan zijn dat het shirt door steeds meer clubs in delen verkocht wordt, een trend die we begin dit jaar al aangeven.

Thuiswinkels
Een sector die zeker niet te leiden heeft onder de crisis zijn de thuiswinkels. In het eerste halfjaar van 2012 steeg de omzet weer explosief. Dit keer met maar liefst negen procent. Thuiswinkels worden ook steeds meer een sector die terug te vinden zijn in sponsoring, ook een trend die we al eerder aangaven. Cheaptickets.nl hoofdsponsor bij FC Volendam, Mijnbad.nl op het shirt van Almere City FC, Voetbalshop.nl op de rug van FC Utrecht. Ook komende jaren zullen de thuiswinkels zich meer laten zien als sponsor. Want niet alleen heeft men merkbekendheid nodig, maar zeker ook moet de naam vertrouwen wekken. En wat werkt dan beter dan sponsoring?