Dit waren de beste fundraising events in 2018

De Top 20 van fondsenwervende evenementen laat opnieuw een stijging zien.
De Top 20 van fondsenwervende evenementen laat opnieuw een stijging zien.
6 mei 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Fondsenwervende evenementen doen het goed in Nederland. Hoe goed ze het doen, wordt jaarlijks gemeten door Peerworks. Het adviesbureau heeft voor de vijfde keer de top 20 van fondsenwervende evenementen gepubliceerd. En er is wéér meer opgehaald. In 2018 werd maar liefst 47 miljoen euro ingezameld: twintig procent meer dan in 2017. Alpe D’HuZes voert de lijst nog steeds aan en op de derde plaats staat een nieuwkomer: de Elfstedenzwemtocht van Maarten van der Heijden.
 
Het rapport van PeerWorks spreekt over peer-to-peer (P2P) fundraising events. ‘We definiëren dit als een live-bijeenkomst van mensen die gezamenlijk deelnemen aan een specifieke activiteit ter ondersteuning van een goed doel en worden aangemoedigd om fondsen te werven namens de non-profitorganisatie die de gebeurtenis organiseert’, leggen de onderzoekers uit. ‘Sommige evenementenprogramma's (zoals Samenloop voor Hoop) zijn een reeks vergelijkbare evenementen die plaatsvinden op meerdere locaties onder hetzelfde merk. De Top 20-lijst behandelt de cumulatieve resultaten van dergelijke programma's.’
Evenementen waarvoor je moet worden uitgenodigd tellen niet mee. De events in het onderzoek zijn allemaal bijeenkomsten waar iedereen aan mee moet kunnen doen. 
 
De top 20
 
 
 






























De Top 3
Als we kijken naar de top drie, zien we bij de eerste twee geen verandering ten opzichte van vorig jaar. Alpe d'HuZes staat voor het vijfde jaar op rij op de eerste plaats. De totale inkomsten waren 8,6 procent hoger en ook de participatie was met 7,3 procent hoger dan het jaar ervoor. Deze resultaten lijken de neerwaartse trend die het evenement sinds 2013 ervaart, teniet te doen. De nummer 2, Roparun, vierde alweer de 27e verjaardag met een omzetverbetering van 9,3 procent. En dit resultaat is nog indrukwekkender, aangezien het totale aantal teams met 3,7 procent daalde. Toch hebben ze de gemiddelde omzet per team met 13,5 procent weten te verhogen, van 17.126 euro in 2017 naar 19.443 euro in 2018.

Elfstedenzwemtocht met stip op 3
 
(Foto: Eize Hoekstra)
De Elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden is dit jaar de grote verrassing: een nieuwkomer en dan meteen op de derde plaats. Meer dan 940 deelnemers meldden zich aan om een korte afstand mee te zwemmen in een van de steden op de route. Vanwege de slechte kwaliteit van het water werd kort voor het evenement besloten om het evenement voor de deelnemers te annuleren. Maarten besloot door te gaan en haalde voor zijn stichting meer dan vijf miljoen euro op. Hij heeft inmiddels aangekondigd de tocht nog een keer te gaan zwemmen.
 
De grote comeback
Er was een aantal evenementen dat er echt uitsprong dit jaar. Zo maakte de Local Swim een comeback na een teleurstellend 2017. Dit evenement is het kleine zusje van de Amsterdam City Swim dat geld ophaalt voor ALS Nederland. Met slechts één extra locatie in 2018 (van 4 locaties in 2017 tot 5 in 2018) wist het evenement de deelname te verhogen met een ongelooflijke 53,7 procent en meer dan het dubbele van de totale inkomsten. 
 
Samenloop voor Hoop schaalde de reeks evenementen op door het aantal evenementenlocaties aanzienlijk te verhogen tot 39 (in vergelijking met 25 locaties in 2017). Door meer locaties aan te bieden, groeide de deelname met 35 procent en haalde het evenement meer dan 3,8 miljoen op voor KWF Kankerbestrijding. Een groei van 20,6 procent in vergelijking met 2017. En dat terwijl de gemiddelde opbrengst per deelnemer met 10,8 procent daalde (van 185 euro in 2017 naar 165 euro in 2018).
 
De Africa Classic van Amref Flying Doctors zag de totale omzet met 135 procent stijgen en de deelname met 128,7 procent, waardoor ze stegen van de twaalfde naar de zesde positie in de Top 20. Deze groei kan worden toegeschreven aan de toevoeging van een tweede wielerevenement in Oeganda.
 
Swim to Fight Cancer behoort het tot de top 3-evenementen in termen van omzetgroei. Ze verhoogden hun omzet met 64,7 procent en de participatie met 54,4 procent.
Tour for Life, ten bate van Daniel den Hoed Fonds, is vijf plaatsen gestegen met een indrukwekkende stijging van 64,7 procent van de totale omzet en een toename van 46 procent in deelnemers.
 
Terugblik op vijf jaar
De meting viert dit jaar het lustrum en blikt daarom ook terug op de afgelopen vijf jaar. Sinds 2014 zijn de opbrengsten met 32 procent toegenomen. En volgens de onderzoekers is het eind nog lang niet in zicht. Fondsenwervende evenementen hebben vaste voet aan de grond. Was in 2014 nog een opbrengst van 135.503 euro genoeg om in de top twintig te komen, in 2018 moest het evenement als bijna 5,5 ton hebben opgeleverd: een toename van 302 procent. 


 

















(Bron: Peerworks Consulting)
 
Lees ook: In tien stappen naar succesvolle eventraising
 
Wat zijn volgens u de succesfactoren van eventraising? Laat het ons weten en mail ons: info@dedikkeblauwe.nl.